Film„Pasiáns“

Film„Pasiáns“

Středometrážní hraný film „Pasiáns“ natočilo armádní filmové studio v zakázce pro Československou televizi. Scénář Jiřího Hubače režíroval Jan Matějovský a za kamerou stál tehdy armádní kameraman Juraj Šajmovič. „Pasiáns“ je jedním z výjimečných filmů reflektujících v rovině nesčetných metafor mocenské mechanismy v diktatuře.

Skupinka pěti turistů se při prohlídce starého paláce náhle ocitne v prostorách bez oken, odkud není východ. Jejich průvodce (Rudolf Hrušínský), svým charakterem podobný postavě Karla Kopfrkingla z filmu „Spalovač mrtvol“, využívá svou mocenskou pozici k manipulaci skupinou a zejména k získání vlivu na krásnou Kamilu (Jana Brejchová). Zatímco někteří turisté si na novou situaci života v podzemních místnostech rychle zvykají, jiní se odmítají vzdát a nadále zarputile hledají cestu ven. Pan průvodce se nakonec sám stane obětí jím vykonstruované reality. Když se rozhodne ukázat zbývajícím turistům cestu ven, je jimi zpacifikován jako ten, kdo se vzpírá zavedeným pravidlům.

„Pasiáns“ do hloubky odhaloval mechanismy přizpůsobování se člověka zprvu absurdním situacím a propůjčování se k činům, kterých by za původních okolností nebyl schopný. Ačkoliv se ve filmu nezmiňují žádné reálie, síla metafor byla tak velká, že byl na počátku normalizace ostrakizován a nesměl se vysílat. Nový ústřední ředitel ČST Jan Zelenka zažádal krátce po svém jmenování v srpnu 1969 předsedu vlády Oldřicha Černíka o povolení stáhnout nominaci filmu na mezinárodní televizní festival „Prix Italia“.

V duchu vznikajícího normalizačního konsensu Zelenka film stigmatizoval pro údajnou souvislost se srpnem 1968, ačkoliv sdělení filmu bylo mnohem obecnější: „I když jde o předlohu napsanou v roce 1966, film je režijně udělán tak, že je zřetelnou symbolikou o srpnu 1968. (…) Došli jsme k závěru, že film může způsobit pořádný politický podraz a je neúnosný v současné situaci.“ I přes dvacet let v „trezoru“ neztratil film díky své nadčasovosti na aktuálnosti, a jeho poselství je tak platné dodnes.

Výrobce: Dramatické vysílání Praha ve Studiu ČAF, 1969

Tvůrci: scénář a režie Jan Matějovský, scénář Jiří Hubač, kamera Juraj Šajmovič, střih Alois Fišárek, herci Jana Brejchová, Rudolf Hrušínský, Ladislav Boháč, Eduard Cupák, Josef Abrhám, František Řehák, Ladislav Mrkvička

Technické údaje k filmové kopii: 35 mm, černobílá, zvuková, 1 895 metrů (67 minut)

Kopie filmu byla do sbírky VHÚ Praha získána v roce 2008 převodem z Agentury vojenských informací a služeb.

Aktuálně



Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…