Francouzský letoun Nord 1101 Ramier, výr. č. 20

Francouzský letoun Nord 1101 Ramier, výr. č. 20

Dne 7. května 1954 padla pod náporem jednotek Viet Minhu francouzská výspa, opevněná osada Dien Bien Phu. Jméno této vietnamské vesnice nedaleko hranic s Laosem se stalo symbolem francouzské porážky v Indočíně a s tím souvisejícím následným soupeřením ideologií východu a západu v této oblasti, které vyvrcholilo válkou ve Vietnamu. Protože celá oblast kolem Dien Bien Phu byla stovky kilometrů vzdálena od okolních francouzských základen, bylo její zásobování mužstvem i výzbrojí svěřeno Armée de l'Air. Letectvo také provádělo do poslední chvíle i vzdušné krytí obklíčených jednotek.

Jedním z francouzských letadel z tohoto období ve sbírkách VHÚ je i nepříliš známý Nord 1101 Ramier (Holub hřivnáč). Jde o přímého následovníka Messerschmittu Me 208, který byl od roku 1943 vyvíjen pod německým dohledem u bývalé francouzské společnosti Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Nord (SNCAN) jako nástupce úspěšného Messerschmittu Bf 108 Taifun. Po válce pokračovala ve Francii výroba tohoto typu s motory Renault a dala na dvě stě vyrobených kusů, jež převážně odebralo vojenské letectvo a námořnictvo. Tyto čtyřmístné jednomotorové letouny pak sloužily hlavně jako kurýrní na mnoha místech ve světě. Šlo o celokovové dolnoplošníky s charakteristickým plně zatahovatelným příďovým podvozkem, vybavené motory Renault 6 Q 10 o výkonu 235 k s elektricky stavitelnou vrtulí Ratier.

Ramiery většinou létaly ve stříbrné barvě pouze s trupovými kódy a státními znaky. Ozbrojené složky je využívaly až do roku 1963, poté byly zřejmě nabízeny do civilu. Do dnešních dnů se dochovalo několik kusů tohoto typu většinou v leteckých muzeích, některé jsou i letuschopné. Stroj ve sbírkách VHÚ byl získán v roce 1998 výměnou z Francie a krátce vystavován ve vnějších expozicích Leteckého muzea VHÚ. Poté byl demontován a uložen do depozitáře.

 

Technické údaje Nord 1101

Rozpětí 11,48 m

Délka 8,53 m

Výška 3,25 m

Prázdná hmotnost 948 kg

Max.rychlost 305 km/h

Dostup 5 900 m

Dolet 1 200 km

 

Aktuálně



Pojízdné zařízení pro očistu bojové techniky TZ-74 GABRIEL

Pojízdné zařízení pro očistu bojové techniky TZ-74 GABRIEL

27. 12. 2025
Těsně před Vánocemi v roce 1975 schválilo Kolegium ministra národní obrany zavedení do…
PF 2026

PF 2026

23. 12. 2025
Krásné prožití vánočních svátků a šťastný nový rok 2026
Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

23. 12. 2025
Touto dobou před osmdesáti šesti lety se příslušníci československé branné moci ve…
Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

23. 12. 2025
Svátky, které se i daleko od domova nesly ve znamení soudržnosti, tradic…
Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

20. 12. 2025
Dne 26. listopadu 1944 proběhl v režii sovětských tajných služeb v Mukačevu „I. sjezd…