Francouzský letoun Nord 1101 Ramier, výr. č. 20

Francouzský letoun Nord 1101 Ramier, výr. č. 20

Dne 7. května 1954 padla pod náporem jednotek Viet Minhu francouzská výspa, opevněná osada Dien Bien Phu. Jméno této vietnamské vesnice nedaleko hranic s Laosem se stalo symbolem francouzské porážky v Indočíně a s tím souvisejícím následným soupeřením ideologií východu a západu v této oblasti, které vyvrcholilo válkou ve Vietnamu. Protože celá oblast kolem Dien Bien Phu byla stovky kilometrů vzdálena od okolních francouzských základen, bylo její zásobování mužstvem i výzbrojí svěřeno Armée de l'Air. Letectvo také provádělo do poslední chvíle i vzdušné krytí obklíčených jednotek.

Jedním z francouzských letadel z tohoto období ve sbírkách VHÚ je i nepříliš známý Nord 1101 Ramier (Holub hřivnáč). Jde o přímého následovníka Messerschmittu Me 208, který byl od roku 1943 vyvíjen pod německým dohledem u bývalé francouzské společnosti Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Nord (SNCAN) jako nástupce úspěšného Messerschmittu Bf 108 Taifun. Po válce pokračovala ve Francii výroba tohoto typu s motory Renault a dala na dvě stě vyrobených kusů, jež převážně odebralo vojenské letectvo a námořnictvo. Tyto čtyřmístné jednomotorové letouny pak sloužily hlavně jako kurýrní na mnoha místech ve světě. Šlo o celokovové dolnoplošníky s charakteristickým plně zatahovatelným příďovým podvozkem, vybavené motory Renault 6 Q 10 o výkonu 235 k s elektricky stavitelnou vrtulí Ratier.

Ramiery většinou létaly ve stříbrné barvě pouze s trupovými kódy a státními znaky. Ozbrojené složky je využívaly až do roku 1963, poté byly zřejmě nabízeny do civilu. Do dnešních dnů se dochovalo několik kusů tohoto typu většinou v leteckých muzeích, některé jsou i letuschopné. Stroj ve sbírkách VHÚ byl získán v roce 1998 výměnou z Francie a krátce vystavován ve vnějších expozicích Leteckého muzea VHÚ. Poté byl demontován a uložen do depozitáře.

 

Technické údaje Nord 1101

Rozpětí 11,48 m

Délka 8,53 m

Výška 3,25 m

Prázdná hmotnost 948 kg

Max.rychlost 305 km/h

Dostup 5 900 m

Dolet 1 200 km

 

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…