Heřman Němeček, Invalida v Lucemburské zahradě, Paříž 1916

Heřman Němeček, Invalida v Lucemburské zahradě, Paříž 1916

Osud Heřmana Němečka, dnes již prakticky neznámého malíře, byl spjat po většinu jeho života s Francií.  Narodil se roku 1877 v Komárově u Berouna. Datum jeho úmrtí však není známo. Vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění u profesora Vojtěcha Hynaise. V malířských technikách se v dalších sedmi letech zdokonaloval v Mnichově. Poté se rozhodl stejně jako mnoho jiných českých umělců pro pobyt ve Francii. První světovou válku prožil v zázemí, v Paříži, kde převzal ilustrátorskou činnost v nakladatelství Champenoix po Alfonsu Muchovi.  Do čs. legií ve Francii se přihlásil až v březnu 1918, byl zařazen k 23. čs. střeleckému pluku. V listopadu téhož roku byl služebně zařazen v hodnosti majora k Československé národní radě v Paříži. V roce 1919 odjel s uměleckou výpravou Otakara Nejedlého, jejímž cílem bylo výtvarné ztvárnění míst bojů francouzských legií za první světové války. V Československu však dlouho nezůstal, vrátil se, podobně jako František Kupka, brzy zpět do Francie.

Výtvarné dílo Heřmana Němečka zůstalo v českém uměleckém kontextu dvacátého století téměř zapomenuto. A přitom tohoto mimořádně talentovaného umělce je možné právem zařadit mezi nejlepší malíře své doby. Jeho akvarelové malby jsou figurálně dokonalé a souhra barev a stínů naprosto výjimečná. V Invalidovi z Lucemburské zahrady z roku 1916 jsou ještě patrné dozvuky dekorativního umění předchozího století.  Klidná žánrová scéna se odehrává v zákoutí letní restaurace pařížských Lucemburských zahrad. V dolní straně kresby je vepsáno věnování příteli Josefu Vydrovi, výtvarníkovi a teoretikovi umění. Pod vlivem válečných hrůz však expresivita Němečkových maleb nabývá na gradaci. Mistrovská hra s bělobou vytváří podobně jako u britského impresionisty Christophera Nevinsona dojem trojrozměrného prostoru, v němž se právě zastavil čas a tato zvláštní atmosféra vtahuje do děje ohromujícím způsobem. Němečkova hyperrealistická plátna zachycují rozkládající se lidskou hmotu s neopakovatelnou stopou děsivého okamžiku smrti.

Papír, tuš, akvarel, 290 x 230 mm.

Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu v Praze v roce 1930 formou daru.

Aktuálně



Na Army Film Festivalu (22. – 24. 9.) můžete vidět také filmy ze sbírky VHÚ Praha

Na Army Film Festivalu (22. – 24. 9.) můžete vidět také filmy ze sbírky VHÚ Praha

18. 09. 2025
První ročník Army Film Festivalu se bude konat v kině Atlas a také…
Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

17. 09. 2025
Válka, která vypukla v létě 1914 a měla „skončit do švestek“, nejenže „do…
Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

17. 09. 2025
Přednáška o pozoruhodném mezinárodním projektu věnovaném pátrání po původu a válečných osudech…
Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…