Malíř Jan Čumpelík (1895−1965) náležel k hlavním tvůrčím osobnostem československého socialistického realismu (tzv. sorely) padesátých let 20. století. S dalšími členy Armádního výtvarného studia (vedle Jaromíra Schoře a Aleny Čermákové) se podílel na všech tehdejších významných státních zakázkách (například Díkůvzdání generalissimu Stalinovi, Vám poděkování a lásku Vám).
Prezentovaná malba pochází z vrcholného období autorovy malířské tvorby, plně poplatné komunistické ideologii poúnorového Československa. Postavy tří ozbrojených milicionářů střeží vchod do továrny v nočních hodinách za únorových událostí roku 1948. K tomuto tématu se Čumpelík opět vrátil o deset let později, v roce 1961. To už vytvořil monumentální olejomalbu, určenou pro velký výstavní prostor. Když srovnáme obě malby, vidíme vedle barevných odlišností také posun k modernějšímu figurálnímu projevu.
Autor malby Jan Čumpelík vystudoval v letech 1920–1924 figurální malířství u profesora Vratislava Nechleby, jednoho z nejlepších českých portrétistů. Absolvoval jako mnoho jiných kolegů studijní cestu do Paříže, aby získal nové inspirativní trendy v oboru. V Československu se účastnil mnoha velkých výstav, na nichž prezentoval svá vynikající portrétní díla. Osvědčil se i v monumentální figurální tvorbě. Ve sbírce Vojenského historického ústavu je zastoupena jeho trilogie Zborov, Terron a Vouziers z konce třicátých let. Ještě krátce po druhé světové válce vytvořil Čumpelík rozměrné plátno, věnované výročí vzniku Československa. Avšak pojetí tématu již předznamenává Čumpelíkův absolutní odklon k ideologickému umění podle vzoru sovětského Grekovova studia.
Plátno, olej, 800 x 670 mm.
Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu formou převodu z Armádního výtvarného studia v roce 1995.