Jednoplošník typu Taube rakousko-uherského konstruktéra Ignaze Etricha

Jednoplošník typu Taube rakousko-uherského konstruktéra Ignaze Etricha

Snímek zachycuje jednoplošník typu Taube rakousko-uherského konstruktéra Ignaze Etricha na výstavě v Budapešti za první světové války. Výsostné znaky v podobě křížů používalo nejen německé, ale i rakousko-uherské letectvo.

 

Jedním z nejvýznamnějších předválečných konstruktérů letadel byl český rodák, továrník Ignaz „Igo“ Etrich (25. 12. 1879, Horní Staré Město u Trutnova – 4. 2. 1967, Salzburg). Nejvýznamnějším z jeho výtvorů je jednoplošník Taube, který poprvé vzlétl 6. dubna 1910. Jméno letadla znamená doslova „holubice“, kterou letoun svými tvary skutečně připomíná.

Posádku tvořili dva letci. Rozpětí křídel letounu činilo zhruba 14,3 m, délka 9,9 m a hmotnost maximálně 850 kg. Rychlost byla nejvýše 100 km/h, dolet 140 km a letoun mohl vystoupat až do výše 2000 metrů. Motor Mercedes E4F o síle zhruba 100 koní byl vyvinut Ferdinandem Porschem. Letoun jako takový nenesl výzbroj, letci však mohli střílet z ručních palných zbraní nebo ručně shazovat lehké bomby.

Model Taube byl velice úspěšný, nalezl uplatnění nejen v rodících se letectvech Německa, Rakouska-Uherska a Itálie, ale byl exportován do celé řady dalších zemí. Roku 1911 byly dva kusy vyvezeny do Číny. Dle výroční zprávy rakousko-uherského vyslanectví v Pekingu za rok 1911 byly smontovány v Šanghaji a čínský pilot Li Žu-jen, vycvičený ve Spojeném království, Francii a Rakousku-Uhersku, na nich podnikl první let v Číně. Vzhledem k nedostatečné patentové ochraně byla Taube okopírována a do roku 1918 vyráběna mnoha německými leteckými továrnami – celkový počet vyrobený Etrichem a dalšími závody činí asi 250–300 kusů. Roku 1911 letoun Taube v italských službách bombardoval osmanské pozice v Libyi. Německý letec Gunther Plüschow létal na tomto typu letounu při obraně Čching-taa. Nedlouho po vypuknutí první světové války byla Taube v bojové službě nahrazena modernějšími typy, sloužila však k výcviku pilotů.

Před první světovou válkou Etrich přesídlil do Německa, kde se spolupodílel na založení letecké firmy Hansa--Brandenburg – v ní byl zaměstnán i konstruktér Ernst Heinkel. Po skončení první světové války se Ignaz Etrich vrátil do Čech, neúspěšně se pokoušel zahájit sériovou výrobu nového typu civilního letadla. V říjnu 1946 byl vyhnán do Bavorska, vyvinul nový patent pro textilní průmysl, roku 1961 přesídlil do Rakouska.

 

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…