Jindřich Vlček, Interiér ruského stavení, 1917

Jindřich Vlček, Interiér ruského stavení, 1917

Český malíř a legionář Jindřich Vlček (1885–1968) je pokládán za mistra akvarelové techniky, které se věnoval až do konce své umělecké dráhy. Ve sbírce Vojenského historického ústavu je uloženo několik stovek jeho drobných tužkových kreseb, akvarelů a olejomaleb. Prezentovaná kresba zobrazuje interiér ruského venkovského stavení, jak je umělec poznal v době svého pobytu v Berezovce v roce 1917. Jednoduché vybavení malé prosvětlené místnosti působí velmi útulně. Malíř přizpůsobil tóny barev celkovému dojmu uspořádaného prostoru. U stolu sedí dívka, oděná do místního kroje. Před malým skládacím zrcadlem si pročesává vlasy.

Autor díla absolvoval Umělecko-průmyslovou školu ve Vídni. V letech 1905–1906 studoval malířství na Akademii výtvarných umění u profesora Hanuše Schwaigra. Pro názorové rozpory s oficiální politikou se následně dobrovolně vzdal možnosti stipendia na vídeňské Akademii a odjel do Spojených států. V roce 1908 byl však po návratu do Čech zadržen a dva měsíce vězněn za nesplnění úředních předpisů. Po vypuknutí první světové války v roce 1914 narukoval na východní frontu, kde byl krátce nato zajat. Až do roku 1918 pobýval v ruských zajateckých táborech v Darnici, Orenburgu a Berezovce u Věrchně-Udinska. Po vstupu do čs. legií byl zařazen k písařskému oddělení Hlavního štábu čs. vojska na Rusi. V letech 1918–1920 cestoval po Sibiři, aby zaznamenal autenticky zdejší krajinu a místa, kudy procházeli příslušníci ruských legií. Do Československa se vrátil 23. lodním transportem v srpnu roku 1920. Poté byl přidělen k Uměleckému oddělení Památníku odboje. V roce 1922 odjel se členy komise Památníku odboje na bojiště u Zborova za účelem exhumace ostatků padlých. Dva měsíce se věnoval uměleckému ztvárnění míst, ve kterých se odehrála na počátku července 1917 jedna z nejslavnějších bitev našich novodobých dějin. Ve třicátých letech opustil Prahu a natrvalo se usadil v Hradci Králové, kde se věnoval volné tvorbě.

Akvarel na papíře, 174 x 225 mm.

Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu Praha formou nákupu od autora v roce 1922.

Aktuálně



Výročí 90 let vysvěcení chrámu sv. Cyrila a Metoděje

Výročí 90 let vysvěcení chrámu sv. Cyrila a Metoděje

27. 09. 2025
Dne 28. září 2025 si připomínáme 90 let od slavnostního vysvěcení pravoslavného…
Film o československém pilotovi RAF bojujícím v polské peruti – Osamělý vlk míří do střižny. Vznikal i ve spolupráci s VHÚ Praha

Film o československém pilotovi RAF bojujícím v polské peruti – Osamělý vlk míří do střižny. Vznikal i ve spolupráci s VHÚ Praha

26. 09. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha jsou často žádáni o odborné konzultace k filmům…
Zbrojní průmysl v kontextu systému obrany Československé republiky (1918‒1939). Shrnutí přednášky historika VHÚ Praha Karla Straky

Zbrojní průmysl v kontextu systému obrany Československé republiky (1918‒1939). Shrnutí přednášky historika VHÚ Praha Karla Straky

25. 09. 2025
V září začal ve Vojenském historickém ústavu Praha další cyklus přednášek, tentokrát…
Přijďte dnes do Armádního muzea Žižkov na začátek nové série promítání filmů ze sbírky VHÚ Praha. Začátek v 18h

Přijďte dnes do Armádního muzea Žižkov na začátek nové série promítání filmů ze sbírky VHÚ Praha. Začátek v 18h

24. 09. 2025
Přijďte dnes na 18h do Armádního muzea Žižkov na první ze série…
Mezinárodní komise pro vojenskou historii na výročním kongresu v Dakaru zvolila nové vedení

Mezinárodní komise pro vojenskou historii na výročním kongresu v Dakaru zvolila nové vedení

23. 09. 2025
V prvním zářijovém týdnu se v senegalském Dakaru sešel výroční 50. kongres Mezinárodní komise…