Prezentovaná bronzová plastika pochází z dílny akademického malíře a sochaře Jiřího Sozanského. Toto dílo vytvořil v roce 1973 v návaznosti na téma holokaustu, kterým se zabýval už ve své absolventské práci na pražské Akademii výtvarných umění. Původní forma k plastice se časem téměř rozpadla, takže když se Sozanský k tématu po letech vrátil, musel před odlitím plastiky její voskový model nejprve zásadním způsobem restaurovat. Vznikl tak jediný odlitek zrekonstruované původní formy. Všeobecné téma oběti je zpracováno rukou špičkového umělce. Jakoby rozedraná kůže mužské figury reaguje každým svým centimetrem na obecné zlo, násilí. Rozpažené ruce však vyjadřují vzdor, myšlenku, že je nutné se zlu bránit. Toto dílo přináší, jako všechny ostatní Sozanského práce, hluboký význam.
Jiří Sozanský (nar. 1946) patří v současné době ke špičce českého výtvarného umění. Je proslulý nekonformním přístupem k realitě a vyhraněnými názory na společenské dění. Je jedním z mála současných českých výtvarníků, kteří svými díly reagují na dramatické události novodobých dějin. Vytvořil množství rozsáhlých multimediálních projektů a instalací (např. Pevnost Terezín, Kontejnery, Mezní situace, Osvětim), kterými reaguje na osudové momenty českých dějin – období protektorátu, odboje a nacistického teroru v podobě koncentračních táborů. Jeho díla jsou zastoupena kromě Vojenského historického ústavu (Hodina Vlků, Pokus o zmrtvýchvstání, Chodníky, Kontejner – Město v obležení, Monology, Odcházení, Josef Čapek a další) také ve významných českých galerijních sbírkách, ale i v zahraničí (Paříž, Helsinky, Sarajevo).
Bronz, výška 1900 mm.
Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu Praha formou nákupu v roce 2022.