Na začátku 40. let se mezi protektorátní mládeží začal šířit nový výstřední styl oblékání. Jeho příznivcům se nejčastěji přezdívalo „potápky“ a dnes jsou považováni za první moderní subkulturu mládeže na českém území. Jejich společným zájmem byla především jazzová hudba a swing, který o dekádu dříve úspěšně pronikl do střední Evropy.
S koncem druhé světové války se termín „potápka“ začal nahrazovat výrazem „pásek“. Ačkoli dnes se pod tímto jménem rozumí spíše boogie- woogie nadšenci 50. let, prezentovaná karikatura jasně ilustruje těsnou souvislost a prolínání obou subkultur.
Karikatura pochází z kroniky 15. roty pěšího pluku 5 „T. G. Masaryka“ dislokovaného v Praze a byla namalována v říjnu 1946. Motivem je nástup branců ročníku 1924 k vojenské službě. Postava na obrázku má jasně viditelné atributy swingových výstředníků, jako je „aerodynamicky“ vytvarovaný klobouk, nepadnoucí kárované sako, boty na vysoké platformě a mnohé další typické rysy. V rukou pak, kromě nepostradatelného deštníku odkazujícího k anglické módě, nese i vojenský kufřík se jménem Evžen Pásek. Pocity novopečeného odvedence jsou z karikatury dobře patrné a odpovídají oficiálnímu dobovému diskursu, který na swingové výstředníky často nespravedlivě pohlížel jako na zahálčivé chuligány.
Kronika, jíž je karikatura součástí, byla do sbírky VHÚ Praha získána v 60. letech.