Autor malby Karol Molnár se narodil v Bradle na Slovensku v roce 1903. Ve třicátých letech studoval na Akademii výtvarných umění v Praze a v rámci studia se účastnil také studijního pobytu u Františka Kupky v Paříži. Oba pak udržovali dlouholeté přátelství. Pod Kupkovým uměleckým vedením vytvořil Molnár sérii maleb, inspirovaných tóny hudby.
Zásadní obrat znamenala v Molnárově životě i tvorbě druhá světová válka. Hned na jejím počátku se přihlásil do čs. zahraniční armády ve Francii. Po odchodu do Velké Británie byl v roce 1940 zařazen k čs. samostatné obrněné brigádě. Jako bývalý příslušník čs. západního odboje neměl v poválečném Československu mnoho příležitostí k výtvarné práci. Pracoval v restaurátorských dílnách Památníku osvobození v Praze. Jako účastník západního odboje byl režimem spíše trpěn, s nemožností další prezentace své tvorby. Maloval pražská zákoutí, opuštěná a zapomenutá místa metropole. Teprve po roce 1989 vzrostl zájem kulturní veřejnosti o jeho rozsáhlé malířské dílo.
Velkým tématem byli pro Molnára koně, které zpodobňoval v mnoha dynamických figurálních podobách, zářivých a mnohabarevných tónech. Stali se pro něj symbolem svobody, o kterou jeho vlast přišla za druhé světové války. Prezentovaná olejomalba na kartonu vznikla za umělcova pobytu ve Velké Británii. Datum vzniku není známo. Figury tří koní se zmítají v záplavě rudého ohně a temného dýmu. Je to umělcovo alegorické zpodobnění válečného utrpení lidstva.
Olej na kartonu, 325 x 425 mm.