Počátkem třicátých let minulého století navrhl a postavil odborný pedagog a nadšený letecký modelář pan Břetislav Dvořáček, působící v Mošovci u Turčianských Teplic, samonosný hornoplošný kluzák, který označil svými iniciálami a pořadovým číslem BDv-2.
Jednalo se o jednoduchou konstrukci převážně ze dřeva, která se vyznačovala dvounosníkovým obdélníkovým samonosným křídlem s tlustým profilem Göttingen 527, malou trupovou gondolkou s řízením a samonosnými ocasními plochami, nesenými dvěma plochými trupovými nosníky. Zajímavostí konstrukce byla dvě poměrně mohutná celodřevěná kola, namontovaná na krátké průběžné ose a vzepřené ke kování křídla. Celou stavbu a létání s prototypem popsal pan B. Dvořáček v publikaci „Plachtění – Jak si sestavím plachtové letadlo“, kterou v roce 1933 vydalo Moravské nakladatelství B. Pištělák v edici Sport a tělocvik. Kniha se stala popudem pro další amatérské stavitele, kteří se podle ní snažili kluzák BDv-2 sestrojit.
Jedním z nich byl i pan Otto Schmachttel z Moravské Chrastové, který začal BDv-2 stavět již v průběhu 2. světové války. Pro nedostatek vhodného konstrukčního materiálu se jeho pokusy protáhly až do počátku šedesátých let minulého století. Některé deficitní položky nahradil jinými, a tak například stabilizátor a kýlovka byly potaženy místo leteckou překližkou prešpánem, což je v podstatě tvrzený papír. Posléze ovšem stejně kluzák nedokončil a později se věnoval stavbě vírníků.
Do sbírky VHÚ se nedostavěný kluzák dostal v roce 1981 koupí od soukromníka a následně byl uložen do depozitáře s perspektivou dostavby a vystavením v nově vytvářené expozici sportovního a amatérského letectví.
Rozpětí 10,72 m
Délka 4,64 m
Prázdná hmotnost 80 kg
Vzletová hmotnost 150 kg