Kovová stavitelná vrtule Avia V-406

Kovová stavitelná vrtule Avia V-406

Krátce po 2. světové válce začal náš letecký průmysl produkovat letadla vybavená zdařilými invertními motory řady Walter Minor. K lepšímu využití výkonů těchto motorů a pro větší ekonomiku provozu byly pro ně požadovány příslušné stavitelné vrtule domácí produkce. Takto zvolené pohonné jednotky by pak měly větší šanci na uplatnění i v mezinárodním měřítku.

První z našich sériově vyráběných vrtulí byla elektricky přestavitelná vrtule V-401 se dvěma dřevěnými listy. Na ní pak navazovala vyspělejší V-405 s vyměnitelnýli duralovými listy a větší letovou životností. V sériové konstrukci Závodů Jiřího Dimitrova n.p. (jak se tehdy Avia oficiálně názývala) z ní pak vznikla vrtule V-406 se zesíleným vrtulovým nábojem a změněným uložením vrtulových listů.

Z technického hlediska šlo opět o dvoulistou celokovovou vrtuli s výměnnými duralovými listy, jejíž hlava byla opatřena mohutným duralovým aerodynamickým krytem. Listy vrtule byly přestavovány elektromechanicky, pomocí důmyslného hřebenového systému. Bylo možné ji montovat na motory o výkonu 100 až 160 k.

V praxi byla vrtule odzkoušena a homologována pro motory Walter Minor 4-III a Walter Minor 6-III. S nimi pak byla krátce montována na letouny Aero Ae-45 a první kusy Let L-200 Morava. Většímu rozšíření V-406 nedošlo, protože ji záhy ve výrobě nahradila dokonalejší a odolnější vrtule Avia V-410, kterou bylo možné montovat i na modernější letecké motory řady M-337 a M-332 s vyššími otáčkami i výkonem. S těmito pohonnými jednotkami pak československý letecký průmysl zaznamenal velké obchodní úspěchy jak v tuzemsku, tak v zahraničí.

V roce 2020 získal VHÚ do sbírky darem od soukromníka poměrně vzácnou kompletní vrtuli Avia V-406, upravenou jako upomínkový předmět a doplněna věnovací tabulkou s textem: „Za dobrou spolupráci věnuje Avia Letňany, 1962. Elektricky stavitelná vrtule V 406 pro letoun L 200 – Morava, výrobek Avia – Letňany – rok 1960“.

Vrtule o průměru 1 850 mm měla leštěné duralové listy v barvě kovu s modrými konci, nesoucími tradiční znaky Avie. Modrý dvoudílný aerodynamický kryt o průměru 350 mm byl napevno spojen s kadmiovanou ocelovou vrtulovou hlavou. Celková výška vrtule byla 470 mm a hmotnost 30 kg.

Aktuálně



V Armádním muzeu Žižkov diskutují historici na konferenci  "Nové pohledy na rok 1945", ve středu můžete přijít i vy

V Armádním muzeu Žižkov diskutují historici na konferenci "Nové pohledy na rok 1945", ve středu můžete přijít i vy

20. 05. 2025
Poslední z velké řady akcí k 80. výročí konce 2. světové války…
Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

19. 05. 2025
Vojenský historický ústav Praha vydal novou publikaci Války a vojenství v českých…
Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

19. 05. 2025
Zkušenosti z lokálních válek ve Vietnamu a na Středním východě ukázaly rozsáhlé bojové…
Dnes stojíme před podobnou změnou myšlení, jakou prošli naši předkové ve 30. letech, říká v rozhovoru historik Karel Straka

Dnes stojíme před podobnou změnou myšlení, jakou prošli naši předkové ve 30. letech, říká v rozhovoru historik Karel Straka

16. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Vojenský historický ústav Praha pomáhá při vzniku etiopského vojenského muzea

Vojenský historický ústav Praha pomáhá při vzniku etiopského vojenského muzea

16. 05. 2025
Do Prahy přijela ministryně obrany Etiopie Aisha Mohammed Musa, ve svém úřadě…