V druhé polovině třicátých let minulého století se počal nadaný mechanik, konstruktér a amatérský letec pan Vincenc Hodek z pražských Holešovic zabývat opravami a výrobou leteckých přístrojů. Jeho úsilí vyvrcholilo založením firmy Vincenc Hodek-Letecké přístroje Praha VII, jež získala i několik lukrativních zakázek pro vojenskou správu.
Mimo tuto činnost se jeho závod současně zabýval vývojem a výrobou navigačních pomůcek, zejména pro letce. Jednou z nich bylo i kruhové navigační počítadlo, s jehož pomocí bylo možné rychle a účelně provádět výpočty sloužící k určení rychlosti, doby letu a snosu větrem letícího stroje.
Základ počítadla tvořil duralový kotouč s vyrytou směrovou růžicí a dalšími potřebnými údaji, jako byla vzdálenost v kilometrech a časová stupnice. Na rozdíl od jiných podobných přístrojů se potřebné úkony realizovaly za pomoci poměrně složitých mosazných jezdců, které přes pantografické rameno po zadání přístrojové rychlosti, směru a síle větru automaticky prováděly výpočty a opravy parametrů letu. Veškeré kalkulace probíhaly jen na lícové straně počítadla. Rubová byla hladká a nesla pouze logo firmy Hodek a výrobní číslo 20.