Kulovnice s francouzským křesadlovým zámkem, S. Hauschka, kolem 1750

Kulovnice s francouzským křesadlovým zámkem, S. Hauschka, kolem 1750

Z výzdobných motivů garnitury je zřejmé, že zbraň byla určena pro muže-vojáka, respektive vojevůdce nebo alespoň pro muže, jenž chtěl být jako voják a vojevůdce vnímán. Dominantním výzdobným prvkem pažby je portrét ženy ve věku okolo čtyřiceti let, který je vyřezán z perleti a zasazen do lícnice. Jedná se o císařovnu Marii Terezii ve středním věku, odhadem v první polovině 50. let 18. století. To potvrzuje i skutečnost, že kolem portrétu císařovny jsou vojenské trofeje. Odpovídá to pojetí císařovny, jež dokázala vybojovat záchranu monarchie, kterou chtěli její sousedé rozchvátit. Nabízí se ovšem i teorie, že se jedná o její matku císařovnu Alžbětu Kristýnu (1691−1750). Obě ženy si byly ve věku kolem 40 let podle dobových portrétů velice podobné a je prokázáno, že Sebastian Hauschka vyrobil pro císařovnu Alžbětu Kristýnu a jejího manžela Karla VI. zbraně s jejich portréty v perleti. Alžbětě Kristýně však naprosto neodpovídá pojetí ženy jako zachránkyně monarchie, neboť monarchii nezachránila, ani zachraňovat nemusela.

Vzhledem ke skutečnosti, že na zbrani je několikrát vyobrazen muž-bojovník a vítěz, je vysoce pravděpodobné, že zbraň nebyla určena pro ženu-bojovnici, ale pro tohoto muže-vítěze. Mohl jím být manžel císařovny František Štěpán Lotrinský, někdo jiný z habsburské nebo lotrinské rodiny, případně některá z vysoce postavených osobností habsburské armády, jejíž monogram nebo erb byl na palcovém štítku. Dárkyní zbraně však byla zcela nepochybně císařovna Marie Terezie.

Hlaveň damascénská, osmihranná, drážkovaná sedmi drážkami. Zadní čtvrtina bohatě zdobena reliéfní řezbou v kombinaci se zlaceným pozadím, vše lemováno stříbrem. Dominantním motivem výzdoby je orel sedící na trofejích, nad ním jsou ozdobné ornamenty a pod ním maskaron. Před těmito výzdobnými prvky je stříbrem vykládaná druhá část signatury výrobce, konkrétně jeho sídlo "WOLFENBÜTTEL". Hledí mosazné, zlacené v ohni. Muška stříbrná, kapkovitého tvaru, kolem mušky stříbrem vykládaná kartuš.

Francouzský křesadlový zámek, zámková deska plochá, na většině plochy zdobena rytinou na zdrsněném a ztmaveném pozadí. Hlavním výzdobným motivem mezi kohoutem a perem baterie je sedící žena středního věku v loveckém oděvu z 18. století s loveckou brašnou, dvěma psy a dravým ptákem sedícím na ruce. Vzadu na zámkové desce je motiv loveckých trofejí, jimž dominuje prasečí hlava. Za kohoutem je shora dolů signatura "S.HAUSCHKA".

Garnitura mosazná, zlacená v ohni. Na prořezávané protidesce dominuje figura muže v antickém oděvu na voze taženém lvy. Na krku pažby oválný palcový štítek se zdrsněným povrchem, na kterém jsou obrysy nezřetelného monogramu, vavřínového věnce a orlice. Nad palcovým štítkem je knížecí koruna, štít nesou dva putti, pod štítem jsou trofeje (bubny, dělové hlavně) a na nich sedí dva spoutaní zajatci. Lučík kryje spoušť s napínáčkem. Na spodní straně lučíku dominuje postava antického válečníka s rozpaženýma rukama, který stojí na trofejích. Vpředu na prodloužení lučíku je opět motiv trofejí v kombinaci s rostlinnými ornamenty. Na horní části botky je mezi řadou akantů na zdrsněném podkladu motiv antického bojovníka na vzpínajícím se koni.

Celopažbená, pažba je pod ústím hlavně zakončena masivní, motivem akantů bohatě zdobenou půlobjímkou. Hlaviště pažby je dole zploštělé a má masivní lícnici. Krk pažby a předpažbí jsou bohatě zdobeny řezaným motivem akantových listů, tato výzdoba pokračuje na předpažbí. Již zmiňovaný perleťový portrét císařovny Marie Terezie obklopují trofeje a císařská koruna nad ním. Pod předpažbím je dřevěný nabiják s mosazným pěchovákem, který fixují tři mosazné hraněné objímky pro nabiják.

Kulovnice byla do sbírky VHÚ získána nákupem v roce 2018.

 

Délka 1 145 mm, délka hlavně 750 mm, ráže 15 mm, hmotnost 3 462 g.

 

 

Aktuálně



Jak Češi zachránili Podlapaču

Jak Češi zachránili Podlapaču

02. 04. 2025
Obyvatele chorvatské vesnice Podlapača během války v bývalé Jugoslávii chránili čeští vojáci. Zabránili…
Poklady z depozitáře: Tabulky čistoty rasy posílaly lidi na smrt

Poklady z depozitáře: Tabulky čistoty rasy posílaly lidi na smrt

31. 03. 2025
Už šestý díl seriálu Poklady z depozitáře, který vychází pravidelně jednou za čtrnáct dní na…
V dílnách Armádního muzea Žižkov získávají praktické dovednosti studenti restaurátorství z “Hellichovky”

V dílnách Armádního muzea Žižkov získávají praktické dovednosti studenti restaurátorství z “Hellichovky”

28. 03. 2025
Vojenský historický ústav Praha spolupracuje řadu let s Vyšší odbornou školou grafickou…
Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

27. 03. 2025
Historie a vojenství číslo 1/2025 pojednává o zajímavých a méně známých kapitolách…
Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

26. 03. 2025
Na dva druhy umění, které vznikalo pod rukama vojáků za 1. světové…