Kurýrní letoun Piper L-4 H Cub, výr. č. 12234

Kurýrní letoun Piper L-4 H Cub, výr. č. 12234

Ráno dne 16. prosince 1944 začala mohutná a hlavně neočekávaná německá protiofenzíva, která je u nás známá jako Bitva v Ardenách. Německé obrněné svazky učinily ve frontové linii hluboký průlom a postupovaly směrem na Antverpy a Brusel. Překvapivý útok byl mimo jiné umožněn velice nepříznivým zimním počasím, kdy nemohla vzlétat spojenecká letadla. Zásluhu na tom, že se spojeneckému velení podařilo udělat si představu o rozsahu průlomu, měla také malá průzkumná letadla, kterým se říkalo "Grasshopper", mezi něž patřil i známý Piperův "Cub". Po odchodu šéfkonstruktéra C. G. Taylora ze společnosti Taylor Aircraft Corp. byla továrna druhým společníkem přejmenována na Piper Aircraft Co. a počala produkovat mírně upravený úspěšný E-2 Cub, ze kterého se stal Piper J-2 Cub. Dalšími změnami pak vznikl slavný typ J-3. Stroj byl nabízen ve třech verzích podle určení a vybavení a mohl se lišit také typem a výkonem motoru. Nejvíce se rozšířil s motorem firmy Continental. Před vstupem USA do války opouštěl továrnu v Lock Havenu každých sedmdesát minut jeden Cub. Civilní J-3 se vyráběly až do roku 1942, kdy je nahradila vojenská verze L-4, ze které byla nejpočetnější varianta L-4 H, které se vyrobilo na 1 800 kusů. Po 2. světové válce sloužily tyto letounky také v československém letectvu jako spojovací pod označením K-68, nebo cvičné jako C-8. V Leteckém muzeu VHÚ je vystaven Piper L-4 H ve fiktivním čs. zbarvení. V naší republice se totiž dochoval pouze jeden stroj tohoto typu a to v NTM.

Kbelský Piper pochází z Polska, kde skončil na letišti Bielsko-Biala s původní imatrikulací SP-AHB. Je zajímavé, že některé jeho části použil E. Peniažek, zřejmě místní aviatik, ke stavbě letounu Kukulka se kterým pak ulétl do Spolkové republiky Německo. Zbylé části draku bez motoru byly VHÚ darovány Aeroklubem Republiky Polské dne 14. prosince 1972 na přechodu v Českém Těšíně. Poté proběhla na letounu rozsáhlá renovace techniky Leteckého muzea a ta byla ukončena 25. dubna 1974 slavnostní motorovou zkouškou a instalací stroje do expozice.


Technická data

Motor: Continental A-65-8 o výkonu 65 k
Rozpětí: 10,76 m
Délka: 6,82 m
Hmotnost prázdného letounu: 335 kg
Vzletová hmotnost: 555 kg
Maximální rychlost: 140 km/h
Dostup: 3 500 m
Dolet: 350 km

Aktuálně



Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

15. 11. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

14. 11. 2025
Veteráni Izraelských ozbrojených sil (IDF), kteří bojovali v Šestidenní válce (1967), nedávno navštívili…
Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

13. 11. 2025
Čeští váleční veteráni a jejich rodiny se 11. listopadu v Den válečných veteránů…
Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

11. 11. 2025
V Praze na Vítkově se dnes uskutečnil slavnostní nástup, který připomněl ty,…
Připomeňte si s námi Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

Připomeňte si s námi Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

11. 11. 2025
Na 11. listopad připadá každoročně významný svátek týkající se ozbrojených sil: Den…