Legitimace Aviación Militar na jméno Karel Vejvoda

Legitimace Aviación Militar na jméno Karel Vejvoda

Po vypuknutí občanské války ve Španělsku v roce 1936 trpělo vládní letectvo akutním nedostatkem létajícího personálu. Řešením se stal nábor letců v zahraničí. Z tehdejšího Československa se do Španělska podařilo zlákat téměř dvě desítky vojenských i aeroklubových pilotů a příslušníků pozemního personálu. Ne všichni z nich se však nasazení v řadách vládního letectva dočkali. Mnozí byli v rozporu s jejich předchozím výcvikem, schopnostmi a paradoxně i potřebami republikánské armády zařazeni k pěchotě. Jedním z těch, kteří měli to štěstí a mohli usednout do kokpitu letadla, se stal Karel Vejvoda (1905–1968).

Jeho kariéra vojenského pilota začala již v roce 1924, pro hrubé porušení kázně byl však na podzim 1925 z letecké školy vyloučen a zbytek vojenské prezenční služby strávil u pěchoty. Během této služby stihl třikrát dezertovat. Konflikty se zákonem měl i po návratu do civilu a vypuknutí občanské války ve Španělsku tak pro něj představovalo vítanou příležitost k novému začátku i návratu k letectvu. Do Španělska odešel mezi prvními již na přelomu září a října 1936 a po přeškolení na techniku Aviación Militar se v kokpitu lehkých bombardérů Polikarpov R-5 a R-Z účastnil leteckých bojů nad Madridem, Guadalajarou a Teruelem. Ze Španělska odešel v důstojnické hodnosti zřejmě na konci roku 1937.

Podruhé donutila Vejvodu k odchodu za hranice německá okupace. V dubnu 1939 odešel přes Polsko do SSSR, kde až do roku 1941 pracoval jako dělník. Po vypuknutí německo-sovětské války se opět přihlásil k letectvu, ale jeho žádost byla zamítnuta. Své místo nakonec našel v řadách čs. armády v SSSR. Jako příslušník spojovací čety se zúčastnil bitvy u Sokolova a v červenci 1943 byl přemístěn k nově formovanému tankovému praporu, kde záhy začal vykonávat funkci technického důstojníka roty středních tanků T-34/76, s kterými se vyznamenal v boji o Kyjev. Posléze sloužil jako technický důstojník 2. praporu 1. čs. samostatné tankové brigády a konec války jej zastihl v rekonvalescenci po zranění, které utrpěl během ostravské operace. Na konci roku 1945 odešel na vlastní žádost z armády a věnoval se civilní profesi.

Legitimace španělského Aviación Militar na první pohled zaujme odolnými deskami vyrobenými z pogumovaného materiálu a s mosazným kováním. Na přídeští se nachází základní identifikační údaje majitele a portrétní fotografie.

Rozměry: 7 x 10 cm

Legitimace španělského letectva byla do sbírky VHÚ Praha získána po 2. světové válce.

 

Aktuálně



Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu  promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

26. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…
Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

25. 11. 2025
Využití uprchlíků jako zbraně, určené k rozvrácení území protivníka, není vynález posledních desetiletí.…
V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

24. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se v pondělí 24. listopadu sešli hrdinové třetího odboje. Z rukou…
Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

24. 11. 2025
Ludvík Svoboda je částí společnosti vnímán kriticky, jako státník, který zklamal. Asi…
Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

23. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…