Legitimace Aviación Militar na jméno Karel Vejvoda

Legitimace Aviación Militar na jméno Karel Vejvoda

Po vypuknutí občanské války ve Španělsku v roce 1936 trpělo vládní letectvo akutním nedostatkem létajícího personálu. Řešením se stal nábor letců v zahraničí. Z tehdejšího Československa se do Španělska podařilo zlákat téměř dvě desítky vojenských i aeroklubových pilotů a příslušníků pozemního personálu. Ne všichni z nich se však nasazení v řadách vládního letectva dočkali. Mnozí byli v rozporu s jejich předchozím výcvikem, schopnostmi a paradoxně i potřebami republikánské armády zařazeni k pěchotě. Jedním z těch, kteří měli to štěstí a mohli usednout do kokpitu letadla, se stal Karel Vejvoda (1905–1968).

Jeho kariéra vojenského pilota začala již v roce 1924, pro hrubé porušení kázně byl však na podzim 1925 z letecké školy vyloučen a zbytek vojenské prezenční služby strávil u pěchoty. Během této služby stihl třikrát dezertovat. Konflikty se zákonem měl i po návratu do civilu a vypuknutí občanské války ve Španělsku tak pro něj představovalo vítanou příležitost k novému začátku i návratu k letectvu. Do Španělska odešel mezi prvními již na přelomu září a října 1936 a po přeškolení na techniku Aviación Militar se v kokpitu lehkých bombardérů Polikarpov R-5 a R-Z účastnil leteckých bojů nad Madridem, Guadalajarou a Teruelem. Ze Španělska odešel v důstojnické hodnosti zřejmě na konci roku 1937.

Podruhé donutila Vejvodu k odchodu za hranice německá okupace. V dubnu 1939 odešel přes Polsko do SSSR, kde až do roku 1941 pracoval jako dělník. Po vypuknutí německo-sovětské války se opět přihlásil k letectvu, ale jeho žádost byla zamítnuta. Své místo nakonec našel v řadách čs. armády v SSSR. Jako příslušník spojovací čety se zúčastnil bitvy u Sokolova a v červenci 1943 byl přemístěn k nově formovanému tankovému praporu, kde záhy začal vykonávat funkci technického důstojníka roty středních tanků T-34/76, s kterými se vyznamenal v boji o Kyjev. Posléze sloužil jako technický důstojník 2. praporu 1. čs. samostatné tankové brigády a konec války jej zastihl v rekonvalescenci po zranění, které utrpěl během ostravské operace. Na konci roku 1945 odešel na vlastní žádost z armády a věnoval se civilní profesi.

Legitimace španělského Aviación Militar na první pohled zaujme odolnými deskami vyrobenými z pogumovaného materiálu a s mosazným kováním. Na přídeští se nachází základní identifikační údaje majitele a portrétní fotografie.

Rozměry: 7 x 10 cm

Legitimace španělského letectva byla do sbírky VHÚ Praha získána po 2. světové válce.

 

Aktuálně



Prostudujte si jedinečný dokument. Online se můžete podívat do kartotéky obětí Pražského povstání Oblastní kriminální úřadovny Praha

Prostudujte si jedinečný dokument. Online se můžete podívat do kartotéky obětí Pražského povstání Oblastní kriminální úřadovny Praha

04. 05. 2025
Kartotéka, kterou patrně na základě předpisů pro evidenci obětí náletů pro civilní…
TOULAVÉ DŹÍPY - Nová publikace Vojenského historického ústavu ke květnu 1945

TOULAVÉ DŹÍPY - Nová publikace Vojenského historického ústavu ke květnu 1945

04. 05. 2025
Pro Krista Pána – jaké to bylo divné vozidlo! Celé hranaté, žádné…
Z Armádního muzea Žižkov se bude vysílat speciální díl Operace naděje – 80. Večer pak Vítkov rozezní koncert Vítězství

Z Armádního muzea Žižkov se bude vysílat speciální díl Operace naděje – 80. Večer pak Vítkov rozezní koncert Vítězství

03. 05. 2025
V těchto dnech si připomínáme 80. výročí konce druhé světové války. Vojenský…
Vypálení obce Javoříčko před 80 lety - 5. května 1945

Vypálení obce Javoříčko před 80 lety - 5. května 1945

02. 05. 2025
V pondělí 5. 5. 2025 si připomeneme nejen 80 let od začátku…
Do Plzně na oslavy svobody dorazila také technika ze sbírek VHÚ Praha

Do Plzně na oslavy svobody dorazila také technika ze sbírek VHÚ Praha

01. 05. 2025
Pracovníci Vojenského historického ústavu ve státní svátek 1. května ve spolupráci se…