Do podsbírky bezmotorových letounů VHÚ přibyl nedávno československý celokovový kluzák Let L-33 Sólo. V době jeho vzniku se jednalo se o poměrně moderní pokračovací stroj, určený pro přechod pilotů ze cvičných typů Let L-13 Blaník a L-23 Super Blaník. I méně zkušeným letcům umožňoval, aby docílili celkem kvalitních plachtařských výkonů.
Vývojové práce na něm byly zahájeny na konci roku 1989 pod vedením konstruktérů Mariana Mečiara a Václava Zajíce. Stavba prvních tří prototypů započala v Letu Kunovice roku 1991. K záletu prototypu došlo v následujícím roce a sériová výroba se rozjela o rok později. Postupně bylo vyrobeno asi 100 kusů, z nichž více než polovina šla na export. Významný počet L-33 obdržely ale také naše aerokluby, čímž se u nich významně omladil letadlový park kvalitním strojem domácí provenience.
Kluzák L-33 Sólo výrobního čísla 940301 byl v srpnu 1994 zapsán do čs. leteckého rejstříku pod číslem 3692 a imatrikulován jako OK-4408. Následně jej získal Aeroklub Česká Lípa. Na severu Čech pak poctivě sloužil až do roku 2014, kdy jeho letecký život ukončilo nešťastné přistání do terénu u německé obce Saupsdorf. V té době mněl nalétáno 712 h 47 min. při 704 startech. Dalších deset let byl pak stroj uložen rozebraný v hangáru aeroklubu.
Počátkem roku 2024 byl po vyškrtnutí z rejstříku prodán novému majiteli, který jej po důkladné renovaci do expozičního stavu nabídl výměnou Vojenskému historickému ústavu Praha. Vzhledem k tomu, že ve sbírce VHÚ se kluzák podobné kategorie zatím nenacházel, byla možnost rozšířit podsbírku bezmotorových letadel se zájmem akceptována a přijata.