Let L-33 Sólo

Let L-33 Sólo

Do podsbírky bezmotorových letounů VHÚ přibyl nedávno československý celokovový kluzák Let L-33 Sólo. V době jeho vzniku se jednalo se o poměrně moderní pokračovací stroj, určený pro přechod pilotů ze cvičných typů Let L-13 Blaník a L-23 Super Blaník. I méně zkušeným letcům umožňoval, aby docílili celkem kvalitních plachtařských výkonů.

Vývojové práce na něm byly zahájeny na konci roku 1989 pod vedením konstruktérů Mariana Mečiara a Václava Zajíce. Stavba prvních tří prototypů započala v Letu Kunovice roku 1991. K záletu prototypu došlo v následujícím roce a sériová výroba se rozjela o rok později. Postupně bylo vyrobeno asi 100 kusů, z nichž více než polovina šla na export. Významný počet L-33 obdržely ale také naše aerokluby, čímž se u nich významně omladil letadlový park kvalitním strojem domácí provenience.

Kluzák L-33 Sólo výrobního čísla 940301 byl v srpnu 1994 zapsán do čs. leteckého rejstříku pod číslem 3692 a imatrikulován jako OK-4408. Následně jej získal Aeroklub Česká Lípa. Na severu Čech pak poctivě sloužil až do roku 2014, kdy jeho letecký život ukončilo nešťastné přistání do terénu u německé obce Saupsdorf. V té době mněl nalétáno 712 h 47 min. při 704 startech. Dalších deset let byl pak stroj uložen rozebraný v hangáru aeroklubu.

Počátkem roku 2024 byl po vyškrtnutí z rejstříku prodán novému majiteli, který jej po důkladné renovaci do expozičního stavu nabídl výměnou Vojenskému historickému ústavu Praha. Vzhledem k tomu, že ve sbírce VHÚ se kluzák podobné kategorie zatím nenacházel, byla možnost rozšířit podsbírku bezmotorových letadel se zájmem akceptována a přijata.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Rozpětí: 14,12 m
  • Délka: 6,62 m
  • Výška: 1,43 m
  • Hmotnost prázdného kluzáku: 210 kg
  • Maximální hmotnost: 340 kg
  • Maximální nepřekročitelná rychlost: 248 km/h
  • Klouzavost: 31

Aktuálně



Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

27. 02. 2025
Historik Prokop Tomek a účastník několika zahraničních operací Miroslav Vyšata připomněli českou…
Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

26. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

25. 02. 2025
Jaká byla role českých letců v první světové válce? Jaké příběhy se…
Cvičení DUNAJ-86

Cvičení DUNAJ-86

24. 02. 2025
Ve dnech 3. – 8. února 1986 se na území Maďarské lidové…
Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

21. 02. 2025
Přečtěte si, jak kolegové z Leteckého muzea Kbely pečlivě pracovali na restaurování…