Let L-33 Sólo

Let L-33 Sólo

Do podsbírky bezmotorových letounů VHÚ přibyl nedávno československý celokovový kluzák Let L-33 Sólo. V době jeho vzniku se jednalo se o poměrně moderní pokračovací stroj, určený pro přechod pilotů ze cvičných typů Let L-13 Blaník a L-23 Super Blaník. I méně zkušeným letcům umožňoval, aby docílili celkem kvalitních plachtařských výkonů.

Vývojové práce na něm byly zahájeny na konci roku 1989 pod vedením konstruktérů Mariana Mečiara a Václava Zajíce. Stavba prvních tří prototypů započala v Letu Kunovice roku 1991. K záletu prototypu došlo v následujícím roce a sériová výroba se rozjela o rok později. Postupně bylo vyrobeno asi 100 kusů, z nichž více než polovina šla na export. Významný počet L-33 obdržely ale také naše aerokluby, čímž se u nich významně omladil letadlový park kvalitním strojem domácí provenience.

Kluzák L-33 Sólo výrobního čísla 940301 byl v srpnu 1994 zapsán do čs. leteckého rejstříku pod číslem 3692 a imatrikulován jako OK-4408. Následně jej získal Aeroklub Česká Lípa. Na severu Čech pak poctivě sloužil až do roku 2014, kdy jeho letecký život ukončilo nešťastné přistání do terénu u německé obce Saupsdorf. V té době mněl nalétáno 712 h 47 min. při 704 startech. Dalších deset let byl pak stroj uložen rozebraný v hangáru aeroklubu.

Počátkem roku 2024 byl po vyškrtnutí z rejstříku prodán novému majiteli, který jej po důkladné renovaci do expozičního stavu nabídl výměnou Vojenskému historickému ústavu Praha. Vzhledem k tomu, že ve sbírce VHÚ se kluzák podobné kategorie zatím nenacházel, byla možnost rozšířit podsbírku bezmotorových letadel se zájmem akceptována a přijata.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Rozpětí: 14,12 m
  • Délka: 6,62 m
  • Výška: 1,43 m
  • Hmotnost prázdného kluzáku: 210 kg
  • Maximální hmotnost: 340 kg
  • Maximální nepřekročitelná rychlost: 248 km/h
  • Klouzavost: 31

Aktuálně



Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…