Let XZ-37 Čmelák

Let XZ-37 Čmelák

Prvním z dlouhé řady speciálních letounů Z-37 Čmelák byl prototyp výrobního čísla 001, později imatrikulovaný jako OK-SJB. Stroj, který byl na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století konstruován především pro chemické ošetřování zemědělských plodin, zalétal dne 29. června 1963 tovární zkušební pilot Vladimír Vlk. Letadlo s prozatímní značkou OK-049 se od pozdějších sériových kusů v mnohém lišilo. Především pohonnou jednotkou, která se skládala z původně sovětského devítiválce Ivčenko AI-14 R a stavitelné vrtule VIŠ-530-D11. Dále mělo zcela jinak řešený kryt kabiny pilota i mechanika, její zasklení, kotel na chemikálie a ovládání vztlakových klapek. Také odlišně umístěný chladič oleje a složitěji řešený filtr vstupu vzduchu do karburátoru. Pilotní kabina měla zcela jiné uspořádání ovladačů, ventilace, topení a pneumatického spouštění motoru. Na trup a křídla bylo možné zavěsit starší verzi rozmetadla pro granulované hnojivo, nebo ráhna na chemický postřik. Po dlouhodobých zkouškách u výrobce byl první prototyp v květnu 1970 převeden do stavu Okresního zemědělského sdružení v Ústí nad Orlicí a v roce 1971 k Strojní a traktorové stanici Lanškroun. Tam byl využíván jako běžný zemědělský letoun až do dolétání stanoveného hodinového rezurzu. Dne 25. října 1972 byl pilotem Zdeňkem Kroupou přeletěn nejprve na letiště Praha-Letňany a poté do Kbel, kde byl předán do sbírky Leteckého muzea VHÚ. Celkově měl nalétáno 600 h 36 min při 5 064 startech. První Čmelák byl krátce na to vystavován v expozici Leteckého muzea a později umístěn v depozitáři, kde zůstal uložen v původním stavu dodnes.

Motor: Ivčenko AI-14 R o výkonu 260 k (191 kW)

Rozpětí 12,224 m

Délka 8,55 m

Výška 2,89 m

Hmotnost prázdného letounu 985 kg

Maximální vzletová hmotnost 1 850 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dostup 4 000 m

Dolet 640 km

Hmotnost neseného hnojiva 600 kg

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…