Letadlo Aero Ae-45

Letadlo Aero Ae-45

Dvojice snímků zachycuje různé verze letounu Ae-45, vyráběného v Československu po druhé světové válce. Na prvním snímku jsou zachyceny stroje Ae-45 připravené k exportu do Sovětského svazu. Na druhém snímku letí čtveřice letounů Ae-145 z továrny Let Kunovice, opět v sovětských službách.

 

Po skončení druhé světové války se ve firmě Aero vyráběly letouny německé konstrukce, skupina konstruktérů se však z vlastní iniciativy rozhodla vyvinout nový civilní dopravní letoun. Výsledkem byl celokovový dvoumotorový dolnoplošník, jenž dostal značení Ae-45. Jeho délka činila 7,54 m, výška 2,3m a rozpětí křídel 12,25 m. Dvojice motorů Walter Minor 4-III o výkonu 77 kW dávala stroji maximální rychlost 265 km/h. Zajímavě řešená pilotní kabina nebyla nepodobná kabině německého stroje Siebel Si-204, který se v Aeru vyráběl za druhé světové války. Stroj mohl vedle pilota přepravovat až čtyři cestující, mohl však sloužit i k jiným účelům než jako aerotaxi.

První prototyp vzlétl 21. července 1947, následné zkoušky prokázaly, že se jedná o velice zdařilou konstrukci. Firma Aero tak roku 1949 zahájila sériovovu výrobu, stroje využívalo československé letectvo (ke kurýrním a výcvikovým účelům) i civilní zákazníci, Ae-45 si získalo oblibu i v cizině. Počátkem padesátých let byla výroba Ae-45 v Aeru zastavena, nedlouho poté však bylo rozhodnuto o obnovení výrobu v závodech Let Kunovice. První, mírně pozměněná verze z Kunovic nesla označení Ae-45 S „Super“. Na ni navazoval stroj Aero Ae-145, jenž dostal silnější motor LOM M 332 o výkonu 103 kW; jeho maximální rychlost činila 282 km/h, dostup 5900 m a dolet až 1700 km. Celkem bylo firmami Aero a Let („Strojovny první pětiletky“) do počátku šedesátých let vyrobeno 590 strojů všech verzí, vedle socialistických zemí jej využívali i zákazníci ve Švýcarsku nebo Itálii.

 

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…