Letecký motor BMW 801 D-2

Letecký motor BMW 801 D-2

Německý vzduchem chlazený čtrnáctiválcový dvouhvězdicový motor BMW 801 byl vyvíjen koncem třicátých let minulého století u BMW Flugmotorenbau Gesellschaft m.b.H. s určením pro pohon výkonných vojenských letadel. V roce 1940 použil konstruktér Kurt Tank tento motor k montáži do svého nového stíhacího letounu Focke-Wulf Fw 190. Vznikla tak neobyčejně účinná letecká zbraň, která se stala vážnou hrozbou spojencům. Postupným vývojem motoru vznikla verze BMW 801 D-2, jež měla zdvihový objem 41,74 litrů a kompresní poměr 1:7,2. dávala maximální výkon 1 730 k při 2 700 ot/min klikového hřídele, které byly na vrtulový hřídel redukovány v poměru 1:0,54. Zajímavostí konstrukce byla sdružená elektricko-hydraulická ovládací jednotka poloautomaticky upravující režim motoru v závislosti na poloze plynové páky a výšce letu. Tím pilotovi odpadla řada povinných úkonů, což ocenil zvláště při leteckém boji. Exemplář ze sbírek Vojenského historického ústavu, který je již dlouho vystaven v Leteckém muzeu Kbely, není pouze samotným motorem, ale jedná se o celou příď letounu Fw 190 A. Motor s příslušnými kryty je i s původním ložem a většinou agregátů zavěšen v německém transportním vozíku. Tato důmyslná sestava umožňovala jeho rychlé prohození na draku, kdy se jeden kus snadno vyměnil za druhý, aniž bylo nutné jej nějak odstrojovat. To bylo účelné zvláště na polních letištích.

Celá motorová jednotka byla do sbírek VHÚ převedena z Národního technického muzea v roce 1993. Podle neověřených informací se motor do sbírek NTM dostal v roce 1955 z Leteckých opraven Malešice.

Aktuálně



Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

13. 10. 2025
Mezinárodní tým historiků vyzývá veřejnost: Pomozte navrátit identitu vojákům zemřelým v zajetí,…
Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…