Letecký motor Jawa M-150, výr. č. 0054

Letecký motor Jawa M-150, výr. č. 0054

Ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ Praha se nachází zajímavý pomocný letecký motor, který vyvinula a vyráběla naše stěžejní motocyklová firma JAWA. Již od počátku šedesátých let minulého století uvažovali konstruktéři o motorizaci našeho prvního celokovového dvoumístného kluzáku Let L-13 Blaník. Po několika ojedinělých pokusech se tohoto vývoje ujal samotný výrobce n.p. Let Kunovice.

Ve spolupráci s Výzkumným a vývojovým závodem Jawa Strašnice, který zajišťoval motor, a Avií Letňany, jež zkonstruovala vrtuli, byl navržen a postaven prototyp L-13 J, který byl celkem úspěšně zalétán na jaře roku 1968. Poháněl jej řadový dvoutaktní invertní tříválec Jawa M-150, umístěný na trubkovém kozlíku nad trupem, roztáčející dřevěnou vrtuli Avia V-210. Výkon motoru nebyl příliš velký, ale dostačoval k motorovému provozu kluzáku ve dvojím obsazení. Výhodou modulové zástavby pohonné jednotky bylo to, že šla z letounu jednoduše odmontovat a Blaník mohl v sezóně létat jako ostatní plachtová letadla. Později byl pak ještě vyroben druhý prototyp L-13 J a oba posléze skončily ve Slováckém aeroklubu. Nevýhodou pomocného motoru byla jeho poměrně malá spolehlivost a náročnost na seřízení a údržbu.

V Letu byly sice počátkem sedmdesátých let stavěny některé série Blaníků s možností zástavby motoru Jawa, ale prakticky tato situace nikdy nenastala. Náš exponát byl továrnou odprodán Slováckému aeroklubu v Kunovicích a tam v letech 1972 – 73 zamontován do L-13 OK-6831, který patřil Aeroklubu Kralupy. Na letišti Sazená pak poměrně úspěšně létal až do počátku osmdesátých let. Poté byla pohonná jednotka z kluzáku sňata a nabídnuta do sbírek VHÚ. K odkoupení agregátu pro Letecké muzeum VHÚ Praha došlo v červnu 1981 a potom byl vystaven v expozičním hangáru č. 40, kde se nachází dodnes v původním stavu.

 

Jawa M-150

Řadový dvoutaktní invertní vzduchem chlazený tříválec o maximálním výkonu 42 k (31 kW) při 4 500 ot/min

Cestovní výkon 28 k (21 kW) při 3 900 ot/min

Obsah válců 808 cm³

Hmotnost 42 kg

Vrtule V-210 levotočivá tažná o průměru 1 100 mm

 

Aktuálně



33. čs. střelecký pluk „Doss Alto“

33. čs. střelecký pluk „Doss Alto“

16. 10. 2025
V neděli 21. září jsme si připomněli 107 let od bitvy o kótu…
Nová výstava před Generálním štábem Armády ČR přibližuje koaliční války z let 1792-1815

Nová výstava před Generálním štábem Armády ČR přibližuje koaliční války z let 1792-1815

14. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

13. 10. 2025
Mezinárodní tým historiků vyzývá veřejnost: Pomozte navrátit identitu vojákům zemřelým v zajetí,…
Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…