Letecký motor Jawa M-150, výr. č. 0054

Letecký motor Jawa M-150, výr. č. 0054

Ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ Praha se nachází zajímavý pomocný letecký motor, který vyvinula a vyráběla naše stěžejní motocyklová firma JAWA. Již od počátku šedesátých let minulého století uvažovali konstruktéři o motorizaci našeho prvního celokovového dvoumístného kluzáku Let L-13 Blaník. Po několika ojedinělých pokusech se tohoto vývoje ujal samotný výrobce n.p. Let Kunovice.

Ve spolupráci s Výzkumným a vývojovým závodem Jawa Strašnice, který zajišťoval motor, a Avií Letňany, jež zkonstruovala vrtuli, byl navržen a postaven prototyp L-13 J, který byl celkem úspěšně zalétán na jaře roku 1968. Poháněl jej řadový dvoutaktní invertní tříválec Jawa M-150, umístěný na trubkovém kozlíku nad trupem, roztáčející dřevěnou vrtuli Avia V-210. Výkon motoru nebyl příliš velký, ale dostačoval k motorovému provozu kluzáku ve dvojím obsazení. Výhodou modulové zástavby pohonné jednotky bylo to, že šla z letounu jednoduše odmontovat a Blaník mohl v sezóně létat jako ostatní plachtová letadla. Později byl pak ještě vyroben druhý prototyp L-13 J a oba posléze skončily ve Slováckém aeroklubu. Nevýhodou pomocného motoru byla jeho poměrně malá spolehlivost a náročnost na seřízení a údržbu.

V Letu byly sice počátkem sedmdesátých let stavěny některé série Blaníků s možností zástavby motoru Jawa, ale prakticky tato situace nikdy nenastala. Náš exponát byl továrnou odprodán Slováckému aeroklubu v Kunovicích a tam v letech 1972 – 73 zamontován do L-13 OK-6831, který patřil Aeroklubu Kralupy. Na letišti Sazená pak poměrně úspěšně létal až do počátku osmdesátých let. Poté byla pohonná jednotka z kluzáku sňata a nabídnuta do sbírek VHÚ. K odkoupení agregátu pro Letecké muzeum VHÚ Praha došlo v červnu 1981 a potom byl vystaven v expozičním hangáru č. 40, kde se nachází dodnes v původním stavu.

 

Jawa M-150

Řadový dvoutaktní invertní vzduchem chlazený tříválec o maximálním výkonu 42 k (31 kW) při 4 500 ot/min

Cestovní výkon 28 k (21 kW) při 3 900 ot/min

Obsah válců 808 cm³

Hmotnost 42 kg

Vrtule V-210 levotočivá tažná o průměru 1 100 mm

 

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…