Vývoj tohoto prvního proudového motoru čs. konstrukce započal v polovině padesátých let minulého století v souvislosti s návrhem našeho úspěšného cvičného letounu Let L-29 Delfín. Vzhledem k požadavku hlavního zákazníka Vojenských vzdušných sil SSSR, aby stroj mohl startovat i z nezpevněných ploch, zvolili jeho tvůrci koncepci jednohřídelového motoru s radiálním kompresorem a axiální jednostupňovou turbínou, která lépe odolávala nasátí cizích předmětů do kompresoru.
Prototyp motoru běžel poprvé na brzdě v září 1958 a v roce 1960 mohla být pohonná jednotka zabudována do L-29. To se již jednalo o upravenou verzi M-701 b, jež se stala základem pro sériovou výrobu. První vzlet prototypu letounu Delfín s čs. motorem M-701 b provedl dne 12. července 1960 zkušební pilot Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Ing. Rudolf Duchoň. Motor výrobního čísla B 14002 byl Závody Jana Švermy předán zákazníkovi 23. listopadu 1961 a někdy v dubnu 1964 byl zamontován do prototypu XL-29-2. Letoun pak 28. května Ing. R. Duchoň přelétl z Letňan do Kunovic a předal jej Strojírnám první pětiletky n.p. Již 25. května 1965 byl spolu s letounem XL-29-2 převeden do VAAZ Brno jako učební pomůcka a pracoval jen na zemi. Do sbírek VHÚ se dostal spolu s prototypem převodem v roce 1972.
Technická data motoru M-701 b-50
Proudový motor s jednostupňovým radiálním kompresorem a jednostupňovou axiální turbínou, pohánějící kompresor.
Maximální tah 8,3 kN
Suchá hmotnost 360 kg