Letecký motor Švecov AŠ-82 FN, výr. č. 8213358

Letecký motor Švecov AŠ-82 FN, výr. č. 8213358

Ke dni 25. ledna 1945 byla na východní frontě zformována 1. československá letecká divize, která se stala vyšší organizační jednotkou slučující 1. a 2. čs. stíhací letecký pluk a 3. bitevní letecký pluk. Stíhací pluky byly vyzbrojeny letouny Lavočkin La-5 FN a La-7. Oba typy poháněl výkonný sovětský čtrnáctiválcový motor vyvinutý v OKB Arkadije D. Švecova na bázi původně amerického Wright R-2600 Double-row Cyclone. Tato kancelář měla bohaté zkušenosti se zaváděním licenční i bezlicenční výroby motorů firmy Wright a s jejich úpravami na ruské podmínky. V případě AŠ-82 (označovaného často také jako M-82) se tohoto úkolu zhostila na výbornou. Jeho verze FN (Forsirovannyj, Neposredstvennyj vprysk), která měla zvýšený výkon a přímé vstřikování paliva do hlav válců, byla s úspěchem vyráběna až do roku 1947 a montována do řady bojových i civilních letadel. Stíhacím letounům z OKB Lavočkin dodával tento lehký a výkonný motor potřebnou dynamiku v boji proti nepřátelským strojům. K nám se tyto motory dostaly spolu s letouny 1. a 2. čs. stíhacího leteckého pluku a sloužily spolehlivě ještě několik let po 2. světové válce. Zmíněný exponát prodělal zřejmě revizi v Leteckých opravnách Malešice a později se dostal do sbírek Národního technického muzea v Praze. Do Leteckého muzea VHÚ byl zapůjčen spolu s letounem Lavočkin La-7 a dlouhá léta před ním vystaven. V roce 1993 byl převeden do sbírek VHÚ. Je zajímavé, že podle uspořádání plechů rozvádějících chladící vzduch k válcům pochází motor zřejmě z nemnohých La-7, které byly vyzbrojeny třemi kanóny ŠVAK ráže 20 mm.

 

AŠ-82 FN byl čtrnáctiválcový dvouhvězdicový vzduchem chlazený motor s dvourychlostním kompresorem a vstřikovacím čerpadlem paliva o maximálním startovním výkonu 1 850 k (1 362 kW) při 2 500 ot/min.

Průměr 1 260 mm

Délka 2 005 mm

Obsah válců 41,2 l

Hmotnost 900 kg

Aktuálně



Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…