Letecký naviják Herkules II

Letecký naviják Herkules II

Na počátku padesátých let minulého století zaznamenali naši plachtaři citelný nedostatek startovacích navijáků, které umožňovaly levný a efektivní provoz kluzáků a větroňů. Starší, vesměs trofejní typy pomalu dosluhovaly a plnohodnotná náhrada za ně nebyla. Proto byla v národním podniku Let, závod Otrokovice ustanovena pod vedením pana Vladislava Čáslavského vývojová a konstrukční skupina, která postupně navrhla jednobubnový letecký naviják Herkules I a později i modernější a efektivnější dvoububnový Herkules II pro velkosériovou produkci. Těch bylo v letech 1951 až 1952 vyrobeno na 153 kusů, z nichž část byla exportována do Polska, Rumunska a Maďarska.

Oba navijáky poháněl osvědčený šestiválcový zážehový motor Praga, který byl použit za 2. světové války jako pohonná jednotka mnoha obrněných vozidel, mimo jiné i německého Jagdpanzeru 38 (t) Hetzer. V sériových navijácích Herkules II, vyráběných od roku 1951, pak byla převážně využita dvou karburátorová verze Praga AE o výkonu 150 koní při 2 600 ot/min. Tento motor poháněl přes kapalinovou spojku vždy jeden buben, na kterém mohlo být navinuto až 1 150 metrů ocelového lana. To pak pomocí speciálního závěsného zařízení vytahovalo při navíjení na buben kluzáky do vzduchu. Naviják byl ještě vybaven gravitačním sekacím zařízením vlečného lana, ovládaným z kabiny navijákaře.

Herkules II byl obsluhován jedním strojníkem a zpravidla pomocníkem, plnícím funkci startéra. Po dotažení na letovou plochu musel být ustaven do pracovní polohy pomocí zubového vrátku a opěrných nožiček. Příprava ke startu zabrala asi čtvrt hodiny, ale jinak byl provoz navijáku jednoduchý a bezpečný. Dorozumívání se startem zpravidla probíhalo pomocí domluvených signálů praporky nebo barevnými reflektory.

Představovaný exponát svazarmovského imatrikulačního čísla 348 byl vyroben v Otrokovicích někdy v roce 1952. Poté byl přidělen navijákové stanici Zbraslavice a ve službě vydržel až do poloviny osmdesátých let minulého století. Do sbírky VHÚ byl získán výměnou v roce 1995 ještě funkční a v dobrém technickém stavu.

 

Motor Praga AE o výkonu 110 kW (150 k)

Délka s ojí 3 850 mm

Šířka 1 600 mm

Výška v pracovní poloze 2 000 mm

Hmotnost 2 050 kg

Aktuálně



Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

15. 11. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

14. 11. 2025
Veteráni Izraelských ozbrojených sil (IDF), kteří bojovali v Šestidenní válce (1967), nedávno navštívili…
Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

13. 11. 2025
Čeští váleční veteráni a jejich rodiny se 11. listopadu v Den válečných veteránů…
Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

11. 11. 2025
V Praze na Vítkově se dnes uskutečnil slavnostní nástup, který připomněl ty,…
Připomeňte si s námi Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

Připomeňte si s námi Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

11. 11. 2025
Na 11. listopad připadá každoročně významný svátek týkající se ozbrojených sil: Den…