Letoun Lisunov Li-2 F

Letoun Lisunov Li-2 F

Jak je známo, šlo o ruskou licenci amerického Douglasu DC-3, ovšem přepracovanou na specifické východní podmínky. Tento konkrétní letoun evidenčního čísla 3002 a výrobního čísla 2 34 430 02 byl původně postaven ve verzi P (pasažirskij) pro 21 cestujících. Struktura výrobního čísla byla: 2-rok 1952, 34-závod č. 34 v uzbeckém Taškentu, 430-číslo série, 02-pořadové číslo v sérii. Zalétnut byl 26. září 1952, piloty Dadskim a Smykovem a zákazníkovi byl předán 30. září 1952. U nás byl typ Li-2 vojensky označován také jako D-2. Přelet do ČR proběhl patrně 22. – 24. října 1952 a provedl jej z Varšavy do Prahy-Ruzyně ruský pilot Cibulin.  Stroj pak byl předán ČSA a imatrikulován jako OK-GAH. Po dobu služby u našich aerolinií letoun nalétal 1 668 hodin a poté byl převeden armádě. Po převzetí VÚ 5951 Kbely dne 25. ledna 1957 létal až do srpna 1958. Ke dni 2. srpna 1958 je v drakové knize záznam, že letoun byl při 2 000 h prohlídce upraven v Leteckých opravnách Kbely na fotogrametrický, zároveň na něm byly provedeny práce v rámci této revize. 3. srpna 1962 byla v LOK provedena revize po 500 h provozu, při níž byly vyměněny oba motory. 15. dubna 1965 byla opět v LOK provedena další revize po 500 h. Mezitím již letoun sloužil od 24. srpna 1962 na letišti Hradčany u VÚ 9681. V záznamníku je k 18. červenci 1967 poznamenáno, že již nevyhovuje bezpečnému provozu. Dne 21. července jsou mu vyměněny obě vrtule, patrně kvůli přeletu do Kbel. V té době měl nalétáno 3 569 h při 2 604 startech. Následně byl převodem předán do sbírek VHÚ. V roce 1986 byl letoun techniky Leteckého muzea VHÚ renovován pro připravované natáčení seriálu Gottwald.  Na počátku devadesátých let minulého století byl opakovaně vykraden vojáky základní vojenské služby na vnější stojánce letiště Kbely. Posléze byl brutálně poničen i trup a veškeré zařízení. V roce 2008 byl při tvorbě nové expozice LM renovován, a poté umístěn v hangáru č. 87 ve fiktivním sovětském zbarvení, aby dokladoval účast těchto nenahraditelných strojů v rámci bojů na východní frontě během 2. světové války.

Motory 2 x AŠ-62 IR po 735 kW

Rozpětí 28,81 m

Délka 19,65 m

Výška 5,15 m

Hmotnost prázdného letounu 7 650 kg

Maximální hmotnost 11 700 kg

Max. rychlost 270 km/h

Dostup 5 600 m

Dolet 2 600 km

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…