Letoun Mikojan-Gurjevič MiG-19 S, výr. č. 10-06

Letoun Mikojan-Gurjevič MiG-19 S, výr. č. 10-06

Mezi zajímavé exponáty Leteckého muzea VHÚ patří dvoumotorový proudový stíhací letoun MiG-19 S trupového čísla 1006. Jde o první vzorový stroj dodaný do ČR pro plánovanou sériovou licenční výrobu. K dosažení nadzvukové rychlosti ve vodorovném letu vypracovala konstrukční kancelář Mikojan-Gurjevič na počátku padesátých let minulého století prototyp označovaný jako I-350(SM), který byl zalétán 18. září 1953. V první fázi zkoušek dosáhl stroj Machova čísla 1,1 a po státních zkouškách byl na podzim 1954 zařazen do sériové výroby pod označením MiG-19.

V roce 1953 začalo velení československého vojenského letectva plánovat vyzbrojení útvarů nadzvukovými stíhacími letouny. Po jednání v SSSR bylo v roce 1957 do Československa dodáno prvních 38 strojů MiG-19 (26 v radarové verzi MiG-19 P a 12 frontových stíhacích MiG-19 S). Letouny přišly v bednách do Leteckých opraven Kbely, kde byly smontovány a připraveny k zalétnutí. Dne 3. ledna 1958 byl čs. vojenskému letectvu předán první MiG-19 S. Od roku 1959 pak probíhala na základě licence jejich výroba, pod označením S-105 ve Středočeských strojírnách n.p. (později Aero Vodochody). Jejich produkce v Československu byla ukončena v roce 1961 po dodání 104 letadel.

Náš letoun byl po vyrobení a záletu v SSSR dodán na konci roku 1957 do Vodochod, kde na něm létali piloti Vlastimil David a Július Zvara až do července 1958. Dne 23. července 1958 letoun převzal za VÚ 8674 Žatec major Šídlo, dále jej ještě používal VÚ 1610 Žatec. Dne 3. dubna 1965 jej převzal VÚ 8514 České Budějovice a posléze 15. května 1965 VÚ 1610 Žatec. Poslední let provedl 7. prosince 1965 pilot Vodička při náletu 364 h 56 min. Poté byl stroj dne 2. března 1966 převeden do stavu Vojenského výzkumného ústavu VZS-031, u kterého se začala formovat Letecká skupina, zárodek pozdějšího Leteckého muzea VHÚ. Letoun byl dlouhá léta vystaven ve venkovní expozici LM a nyní je umístěn v depozitáři.

 

Motor 2 x RD-9 B o tahu 32 kN s přídavným spalováním

Rozpětí 9 m

Délka 14,84 m

Hmotnost prázdného letounu 5 455 kg

Maximální rychlost 1 452 km/h

Dostup 17 900 m

Výzbroj 3 x kanón NR-30 ráže 30 mm

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…