Letoun Mikojan-Gurjevič MiG-19 S, výr. č. 10-06

Letoun Mikojan-Gurjevič MiG-19 S, výr. č. 10-06

Mezi zajímavé exponáty Leteckého muzea VHÚ patří dvoumotorový proudový stíhací letoun MiG-19 S trupového čísla 1006. Jde o první vzorový stroj dodaný do ČR pro plánovanou sériovou licenční výrobu. K dosažení nadzvukové rychlosti ve vodorovném letu vypracovala konstrukční kancelář Mikojan-Gurjevič na počátku padesátých let minulého století prototyp označovaný jako I-350(SM), který byl zalétán 18. září 1953. V první fázi zkoušek dosáhl stroj Machova čísla 1,1 a po státních zkouškách byl na podzim 1954 zařazen do sériové výroby pod označením MiG-19.

V roce 1953 začalo velení československého vojenského letectva plánovat vyzbrojení útvarů nadzvukovými stíhacími letouny. Po jednání v SSSR bylo v roce 1957 do Československa dodáno prvních 38 strojů MiG-19 (26 v radarové verzi MiG-19 P a 12 frontových stíhacích MiG-19 S). Letouny přišly v bednách do Leteckých opraven Kbely, kde byly smontovány a připraveny k zalétnutí. Dne 3. ledna 1958 byl čs. vojenskému letectvu předán první MiG-19 S. Od roku 1959 pak probíhala na základě licence jejich výroba, pod označením S-105 ve Středočeských strojírnách n.p. (později Aero Vodochody). Jejich produkce v Československu byla ukončena v roce 1961 po dodání 104 letadel.

Náš letoun byl po vyrobení a záletu v SSSR dodán na konci roku 1957 do Vodochod, kde na něm létali piloti Vlastimil David a Július Zvara až do července 1958. Dne 23. července 1958 letoun převzal za VÚ 8674 Žatec major Šídlo, dále jej ještě používal VÚ 1610 Žatec. Dne 3. dubna 1965 jej převzal VÚ 8514 České Budějovice a posléze 15. května 1965 VÚ 1610 Žatec. Poslední let provedl 7. prosince 1965 pilot Vodička při náletu 364 h 56 min. Poté byl stroj dne 2. března 1966 převeden do stavu Vojenského výzkumného ústavu VZS-031, u kterého se začala formovat Letecká skupina, zárodek pozdějšího Leteckého muzea VHÚ. Letoun byl dlouhá léta vystaven ve venkovní expozici LM a nyní je umístěn v depozitáři.

 

Motor 2 x RD-9 B o tahu 32 kN s přídavným spalováním

Rozpětí 9 m

Délka 14,84 m

Hmotnost prázdného letounu 5 455 kg

Maximální rychlost 1 452 km/h

Dostup 17 900 m

Výzbroj 3 x kanón NR-30 ráže 30 mm

 

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…