Projekt dvoumístného lehkého letounu L-11 počal vznikat na popud Svazu pro spolupráci s armádou v polovině osmdesátých let minulého století. Měl být využit jako náhrada dosluhujících Zlínů Z-126 Trenér a také jako provozně a výrobně levnější varianta cvičného Zlínu Z-142. Jeho původní označení znělo X-1 a byl určen pro základní výcvik leteckých branců. Na něj pak měl navazovat projekt X-2 pro pokračovací výcvik a přípravu budoucích vojenských pilotů na proudovou techniku. Oba stupně předvojenského výcviku měl zajišťovat Svazarm.
Z celého ambiciózního plánu, který doprovázela bouřlivá diskuze mezi svazarmovci, výrobci a odpovědnými činiteli, vznikl nakonec po mnoha svízelích pouze prototyp letounu X-1. Ten byl zkonstruován a postaven ve firmě Letov a po řadě obtíží zalétán až 22. května 1997. Poměrně zdařilou konstrukci ale po celou dobu vývoje a zalétávání brzdil nevhodný motor a špatně zvolené vrtule.
Definitivní konec projektu však znamenal až krach firmy Letov, a.s. a následná delimitace jejího majetku. Po několika majetkových přesunech a různých úpravách se drak letounu L-11 dostal do soukromých rukou a později byl nabídnut do sbírky VHÚ. Tak se dostal jeden z posledních výrobků kdysi slavné letecké firmy do muzejních sbírek.
Vzhledem k tomu, že šlo o letoun ve velice dobrém stavu, navíc opatřený líbivým markingem, stal se cenným dokladem směřování našeho leteckého vývoje a průmyslu na konci dvacátého století.
Motor Continental 0-200-A 48 o výkonu 73,6 kW ( 100 k)
Rozpětí 9,5 m
Délka 6,6 m
Hmotnost prázdného letounu 440 kg
Max. vzletová hmotnost 670 kg
Max. rychlost 215 km/h