Letov Š-218

Letov Š-218

V polovině dvacátých let minulého století dosluhovaly u vojenského letectva v té době již beznadějně zastaralé cvičné letouny z pozůstatků rakousko-uherské monarchie. Proto přišla v roce 1925 Vojenská továrna na letadla Letov s dvouplošným cvičným letadlem klasické konstrukce. Pro základní výcvik vznikl letoun Š-18 s motorem Walter NZ-60 (44 kW/60 k) a montáží výkonnějšího motoru NZ-85 (62 kW/85 k) vznikla verze Š-118 určená pro pokračovací osnovu. O Š-118 projevilo zájem finské letectvo, ale krátce po podpisu smlouvy přišel požadavek zákazníka na změnu pohonné jednotky a to na Walter NZ-120. Tak vznikl typ Š-218. Celkem továrna dodala do Finska deset strojů a došlo i k odprodeji licenčních práv na výrobu dalších 31 kusů. Finské letouny se vyznačovaly trubkovou konstrukcí trupu s plátěným potahem a byly označovány jako Š-218A. Spolehlivě sloužily ve vojenské letecké škole v Kauhavě až do roku 1945. Poslední Š-218A byl z finského rejstříku vymazán až v roce 1959! Pro potřeby československého letectva vyrobila továrna Letov sérii 34 kusů Š-218 s celodřevěným trupem. Mezi piloty šlo o oblíbené letouny, které získaly přezdívku „Velký komár“. Většina provozovaných strojů sloužila v leteckém učilišti v Prostějově. Po vyřazení z armády bylo několik letounů odprodáno aeroklubům, kde poslední dolétaly až s německou okupací Čech a Moravy. Letoun výrobního čísla 18 sloužil v leteckém učilišti Prostějov a poté jej získal Středoslovenský aeroklub Zvolen. Do civilního leteckého rejstříku byl zapsán 17. dubna 1936 pod imatrikulační značkou OK-ZOB. Z aeroklubu se vrátil do mateřské továrny Letov a ta jej posléze převedla do sbírek Národního technického muzea. Pracovníci Leteckého muzea VHÚ letoun převezli 26. září 1978 do Kbel a krátce na to začala jeho renovace. Ta probíhala v letech 1979–80 a 17. září 1980 byl letoun předveden veřejnosti při oslavě Dne čs. letectva na letišti ve Kbelích v původním zbarvení prostějovského učiliště. Na jaře následujícího roku pak byl umístěn v expozici muzea.

Motor Walter NZ-120 o výkonu 120 k (88 kW)

Rozpětí 10,00 m

Délka 6,90 m

Hmotnost prázdného letounu 510 kg

Vzletová hmotnost 742 kg

Maximální rychlost 150 km/h

Dostup 4 000 m

Dolet 375 km

 

Aktuálně



V Armádním muzeu Žižkov diskutují historici na konferenci  "Nové pohledy na rok 1945", ve středu můžete přijít i vy

V Armádním muzeu Žižkov diskutují historici na konferenci "Nové pohledy na rok 1945", ve středu můžete přijít i vy

20. 05. 2025
Poslední z velké řady akcí k 80. výročí konce 2. světové války…
Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

19. 05. 2025
Vojenský historický ústav Praha vydal novou publikaci Války a vojenství v českých…
Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

19. 05. 2025
Zkušenosti z lokálních válek ve Vietnamu a na Středním východě ukázaly rozsáhlé bojové…
Dnes stojíme před podobnou změnou myšlení, jakou prošli naši předkové ve 30. letech, říká v rozhovoru historik Karel Straka

Dnes stojíme před podobnou změnou myšlení, jakou prošli naši předkové ve 30. letech, říká v rozhovoru historik Karel Straka

16. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Vojenský historický ústav Praha pomáhá při vzniku etiopského vojenského muzea

Vojenský historický ústav Praha pomáhá při vzniku etiopského vojenského muzea

16. 05. 2025
Do Prahy přijela ministryně obrany Etiopie Aisha Mohammed Musa, ve svém úřadě…