Lis na brzdicí padáky

Lis na brzdicí padáky

Rychlá vojenská proudová letadla využívala často v závěrečné fázi přistání brzdicí padáky pro výrazné zkrácení délky výběhu stroje. Jednalo se o padáky různých tvarů a počtů, které byly konstruovány tak, aby vydržely velký dynamický ráz při svém otevření a to i opakovaně. Skládaly se zpravidla z pevné tkaniny vrchlíku, propojené šňůrami se silnými popruhy, které vydržely extrémní namáhání při brždění.

Takto značně dimenzované vrchlíky bylo nutné uložit do poměrně malých schránek, umístěných zpravidla na zádi letounu. Aby se složený padák vešel do příslušného obalu a měl s ním vhodný tvar pro uložení do schránky, byly často využívány různé pomůcky pro jeho stlačení.

Jednou takovou byl i speciální hydraulický lis, umožňující natlačit brzdicí padák do obalu vertikálně pomocí jakési dvoudílné formy, která udávala i konečný tvar zabaleného tělesa. Po jejím naplnění a utažení poutacích šňůr obalu se forma rozdělila, pak se zabalený padák vyňal ven k dalšímu použití.

Samotný lis byl tvořen kovovým rámem se svislým hydraulickým pracovním válcem a pístem zakončeným kruhovou patkou. Byl poháněn buď ručně, nebo elektrickým hydraulickým čerpadlem. Pro vyjmutí stlačeného padáku bylo možné pracovní válec s pístem v zatažené poloze vyklonit asi o 10° od svislé osy. Tím se usnadnilo rozdělení formy a vynětí padáku s obalem.

Představovaný lis, klasické letecké oranžové barvy, byl vyroben v lednu 1989 v Sovětském svazu a dodán do tehdejšího Československa. Jeho výška byla 2 550 mm, šíře 1 180 mm a hloubka 730 mm. I s hydraulickým zařízením vážil 260 kg. Pracovní tlak měl nejvýše 10 Mpa. Jeho elektrická síť byla uzpůsobena pro napájení stejnosměrným napětím 27 V z mobilních leteckých agregátů nebo baterií.

Lis údajně sloužil ve výrobně padáků v Budkově u Třebíče, odkud byl získán novým majitelem. Ten jej nabídl v roce 2023 ke koupi do sbírky VHÚ. V budoucnosti by měl být využit jako zajímavá ukázka mobilní techniky k zabezpečení letového provozu.

Aktuálně



Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…