Americký cvičný letoun Lockheed T-33 vznikl přestavbou z jednomístné stíhací verze P-80 C, prodloužením trupu a zástavbou druhého sedadla pro instruktora. Vzhledem k menší zásobě paliva v trupu byly na konce křídla přidány velké palivové nádrže. Také výzbroj byla zmenšena ze šesti na dva kulomety. Prototyp poprvé vzlétl 22. března 1948 na kalifornském letišti Van Nuys. Stroj původně označovaný jako TF-80 C byl od května 1949 přeznačen na T-33. Celkem bylo vyrobeno na 6 750 letounů, z nichž téměř 900 bylo postaveno v licenci. Licenční výroba probíhala v Kanadě u firmy Canadair a v Japonsku u společnosti Kawasaki. V rámci programu vojenské pomoci - MAP byly letouny T-33 dodány do mnoha zemí světa.
Náš stroj byl vyroben v prosinci 1953 firmou Lockheed Aircraft Company, Burbanck. Po službě u amerického letectva byl v rámci 200 kusové série dodán do Francie. Jeho posledním uživatelem se stala škola pro letecké specialisty v Istres, kde sloužil jako létající laboratoř.
Do Leteckého muzea VHÚ byl získán v létě roku 1999 výměnou za průzkumný MiG-21 R. Letoun je nyní vystaven tak, jak létal v počátcích své kariéry v USA.
Technická data
Motor: Allison J-33-A-35 o tahu 21,8 kN
Rozpětí: 11,85 m
Délka: 11,49 m
Hmotnost prázdného letounu: 5 227 kg
Vzletová hmotnost: 6 550 kg
Maximální rychlost: 933 km/h
Dostup: 14 400 m
Dolet: 2 050 km