Matějček M-17 Universal

Matějček M-17 Universal

K nejzajímavějším projektům Ing. Jiřího Matějčka patřil bezesporu dvoumístný motorizovaný kluzák M-17 Universal, který byl na počátku sedmdesátých let minulého století zkonstruován pro zjednodušení a zlevnění výcviku pilotů Svazu pro spolupráci s armádou. V plánu ÚV Svazarmu pak bylo postavit až 300 kusů těchto univerzálních letadel, jež by mohla létat za pomoci vlastního motoru nebo plachtit při jeho vypnutí, či dokonce i vlekat lehčí větroně.

Samotná konstrukce nesla většinu znaků svého slavného tvůrce Ing. J. Matějčka. Stroj byl převážně dřevěný s technologicky značně zjednodušenou stavbou, vyhovující velkosériové výrobě. Úzce navazoval na předešlé Matějčkovy kluzáky řady Standard a Orlík, které již od počátku šedesátých let minulého století používal Svazarm k výkonnému létání bezmotorových pilotů.

Po úspěšném dokončení vývoje Universalu byly v Ústředních leteckých dílnách Svazarmu Brno-Medlánky postaveny tři prototypy a ty podrobeny rozsáhlým zkouškám. První prototyp vzlétl dne 17. října 1972 poháněn západoněmeckým motorem Stark Stamo MS-1500-1 o maximálním výkonu 45 k (33 kW). Konstrukce byla vyhodnocena jako velice zdařilá, ale v polovině sedmdesátých let nebyl náš stát schopen zajistit dovoz vhodných zahraničních motorů, a proto k realizaci sériové výroby nedošlo.

Druhý prototyp byl vyroben v roce 1973 a zkoušen i s čs. motorem Walter Mikron III. Po ukončení plánovaného programu jej využívali hlavně letoví inspektoři a zkušení piloti Aeroklubu Svazarmu. Létal s „kluzákovou“ imatrikulací OK-3900, přidělenou Státní leteckou inspekcí.

Počátkem devadesátých let minulého století M-17.2 od Aeroklubu České republiky koupil nový majitel a nechal jej v letech 1992 ̶ 93 podrobit generální opravě a posléze i zástavbě vhodnějšího motoru Limbach s pevnou dřevěnou vrtulí MTV. Poté se strojem úspěšně létal až do roku 2006. Universal byl častým a obdivovaným hostem na leteckých dnech, pořádaných po celé naší republice. Jeho celkový nálet činil 629 h při 1 512 startech.

V roce 2022 jej ve výborném stavu získal VHÚ koupí od majitele do své sbírky, aby tak doplnil a rozšířil téměř kompletní kolekci konstrukcí Ing. Jiřího Matějčka v Leteckém muzeu VHÚ.

 

Motor Limbach L 2000 EA X2 o výkonu 80 k (59 kW)

Rozpětí 17,04 m

Délka 7,85 m

Výška 2,05 m

Prázdná hmotnost 460 kg

Maximální vzletová hmotnost 660 kg

Maximální přípustná rychlost 225 km/h

Klouzavost 23,5

Aktuálně



Jak Čechoslováci zachránili Podlapaču

Jak Čechoslováci zachránili Podlapaču

02. 04. 2025
Obyvatele chorvatské vesnice Podlapača během války v bývalé Jugoslávii chránili čeští a slovenští…
Poklady z depozitáře: Tabulky čistoty rasy posílaly lidi na smrt

Poklady z depozitáře: Tabulky čistoty rasy posílaly lidi na smrt

31. 03. 2025
Už šestý díl seriálu Poklady z depozitáře, který vychází pravidelně jednou za čtrnáct dní na…
V dílnách Armádního muzea Žižkov získávají praktické dovednosti studenti restaurátorství z “Hellichovky”

V dílnách Armádního muzea Žižkov získávají praktické dovednosti studenti restaurátorství z “Hellichovky”

28. 03. 2025
Vojenský historický ústav Praha spolupracuje řadu let s Vyšší odbornou školou grafickou…
Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

27. 03. 2025
Historie a vojenství číslo 1/2025 pojednává o zajímavých a méně známých kapitolách…
Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

26. 03. 2025
Na dva druhy umění, které vznikalo pod rukama vojáků za 1. světové…