Matějček M-17 Universal

Matějček M-17 Universal

K nejzajímavějším projektům Ing. Jiřího Matějčka patřil bezesporu dvoumístný motorizovaný kluzák M-17 Universal, který byl na počátku sedmdesátých let minulého století zkonstruován pro zjednodušení a zlevnění výcviku pilotů Svazu pro spolupráci s armádou. V plánu ÚV Svazarmu pak bylo postavit až 300 kusů těchto univerzálních letadel, jež by mohla létat za pomoci vlastního motoru nebo plachtit při jeho vypnutí, či dokonce i vlekat lehčí větroně.

Samotná konstrukce nesla většinu znaků svého slavného tvůrce Ing. J. Matějčka. Stroj byl převážně dřevěný s technologicky značně zjednodušenou stavbou, vyhovující velkosériové výrobě. Úzce navazoval na předešlé Matějčkovy kluzáky řady Standard a Orlík, které již od počátku šedesátých let minulého století používal Svazarm k výkonnému létání bezmotorových pilotů.

Po úspěšném dokončení vývoje Universalu byly v Ústředních leteckých dílnách Svazarmu Brno-Medlánky postaveny tři prototypy a ty podrobeny rozsáhlým zkouškám. První prototyp vzlétl dne 17. října 1972 poháněn západoněmeckým motorem Stark Stamo MS-1500-1 o maximálním výkonu 45 k (33 kW). Konstrukce byla vyhodnocena jako velice zdařilá, ale v polovině sedmdesátých let nebyl náš stát schopen zajistit dovoz vhodných zahraničních motorů, a proto k realizaci sériové výroby nedošlo.

Druhý prototyp byl vyroben v roce 1973 a zkoušen i s čs. motorem Walter Mikron III. Po ukončení plánovaného programu jej využívali hlavně letoví inspektoři a zkušení piloti Aeroklubu Svazarmu. Létal s „kluzákovou“ imatrikulací OK-3900, přidělenou Státní leteckou inspekcí.

Počátkem devadesátých let minulého století M-17.2 od Aeroklubu České republiky koupil nový majitel a nechal jej v letech 1992 ̶ 93 podrobit generální opravě a posléze i zástavbě vhodnějšího motoru Limbach s pevnou dřevěnou vrtulí MTV. Poté se strojem úspěšně létal až do roku 2006. Universal byl častým a obdivovaným hostem na leteckých dnech, pořádaných po celé naší republice. Jeho celkový nálet činil 629 h při 1 512 startech.

V roce 2022 jej ve výborném stavu získal VHÚ koupí od majitele do své sbírky, aby tak doplnil a rozšířil téměř kompletní kolekci konstrukcí Ing. Jiřího Matějčka v Leteckém muzeu VHÚ.

 

Motor Limbach L 2000 EA X2 o výkonu 80 k (59 kW)

Rozpětí 17,04 m

Délka 7,85 m

Výška 2,05 m

Prázdná hmotnost 460 kg

Maximální vzletová hmotnost 660 kg

Maximální přípustná rychlost 225 km/h

Klouzavost 23,5

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…