McDonnell Douglas Phantom FGR.2

McDonnell Douglas Phantom FGR.2

Vývoj nového bojového letounu na základě požadavků amerického námořnictva byl zahájen v roce 1954. Prototyp vzlétl 27. května 1958 a v prosinci 1960 byly první stroje s bojovým jménem Phantom II zařazeny do služby, kde se všestranně osvědčily.

V letech 1962–1964 se ve Velké Británii rozhodovalo o náhradě letounů DH Sea Vixen u námořnictva a Hawker Hunter u RAF. V roce 1965 bylo rozhodnuto pro RAF nakoupit letouny typu F-4M. Tato verze Phantomu měla britské motory Rolls Royce Spey a část avionického vybavení od firem Elliot a Ferranti. První prototyp varianty pro RAF, YF-4M (XT 852), vzlétl 17. února 1967. Celkem byly vyrobeny dva prototypy a 116 sériových F-4M. Sériové stroje označené Phantom FGR Mk.2 začaly přicházet do výzbroje RAF od srpna 1968 a Velká Británie se tak stala prvním zahraničním uživatelem Phantomů.

Nové Phantomy FGR.2 dostala napřed přeškolovací 228. OCU a postupně jimi byly vyzbrojeny perutě č. 2, 6, 14, 17, 19, 23, 29, 31, 41, 43, 54, 56, 74, 92 a 111. U 29. perutě létal na Phantomech také bývalý československý pilot Zbyšek Nečas – válečný příslušník 68. noční stíhací perutě.

Ve sbírce VHÚ se nachází Phantom FGR.2, sériové č. XT 899. Stroj se stal darem RAF Leteckému muzeu HÚ AČR na počátku devadesátých let minulého století. Do Kbel jej přeletěl 16. ledna 1992 velitel základny RAF Wildenrath G/Cpt. Geoff Brindle s navigátorem W/Cmdr. Al Pulfreyem. Pochází z výzbroje 19. perutě RAF u které během 2. světové války sloužila řada československých stíhačů. 19. peruť se na FGR.2 přeškolila až v červnu 1976 z Lightnigů F.2 a působila z německé základny RAF Wildenrath od ledna 1977. Peruť se také podílela na operaci Desert Storm v rámci obrany kyperské základny od srpna 1990 do února 1991. V roce 2018 prošel stroj náročnou renovací a poté byl umístěn v největším expozičním hangáru Leteckého muzea VHÚ.

Motory 2 x Rolls Royce Spey s tahem 90 kN každý

rozpětí 11,68 m

délka 17,75 m

hmotnost prázdného letounu 13 654 kg

vzletová hmotnost 26 610 kg

maximální rychlost (H=10 972 m) 2 232 km/h

dostup 18 890 m

dolet 2 489 km

Aktuálně



PF 2026

PF 2026

23. 12. 2025
Krásné prožití vánočních svátků a šťastný nový rok 2026
Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

23. 12. 2025
Touto dobou před osmdesáti šesti lety se příslušníci československé branné moci ve…
Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

23. 12. 2025
Svátky, které se i daleko od domova nesly ve znamení soudržnosti, tradic…
Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

20. 12. 2025
Dne 26. listopadu 1944 proběhl v režii sovětských tajných služeb v Mukačevu „I. sjezd…
Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 12. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…