Mikojan-Gurjevič MiG-17 PF

Mikojan-Gurjevič MiG-17 PF

Na základě bojových zkušeností z korejské války vznikl dalším vývojem z MiGu-15 letoun označovaný zpočátku jako I-330. Zkoušky prvního prototypu byly zahájeny v prosinci 1949 a v únoru 1950 na něm zkušební pilot I. T. Ivaščenko dosáhl při vodorovném letu ve výšce 2 200 m rychlosti 1 114 km/h (tj. M=1,03). Zkoušky druhého prototypu byly ukončeny 20. června 1951 s rozhodnutím zavést letoun do sériové výroby pod označením MiG-17 a postupně jím nahradit starší proudové stíhací letouny.

V roce 1953 byla do sériové výroby zavedena verze MiG-17 F s motorem VK-1 F s přídavným spalováním. Ve velkých sériích se pak vyráběl přepadový MiG-17 PF vybavený radiolokačním systémem Izumrud, který mu umožňoval zachycení cíle za všech povětrnostních podmínek.

Československo patřilo mezi první uživatele tohoto typu a byl u nás zprvu označován jako S-104. Ve verzi MiG-17 PF to byl první proudový stíhací letoun vybavený radiolokátorem a motorem s přídavným spalováním zavedený do výzbroje československého vojenského letectva. Od roku 1955 až do konce šedesátých let minulého století u nás sloužilo celkem 24 přepadových stíhacích MiGů-17 PF, dislokovaných postupně u různých leteckých útvarů.

Stroj trupového čísla 1015 s radiolokátorem RP-5 Izumrud-2 byl převzat čs. stranou dne 29. listopadu 1956 a zařazen do systému PVOS. Podle dochovaného záznamníku byla potvrzena jeho služba u 7. stíhacího leteckého pluku Piešťany a 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci. Stroj ukončil svoji leteckou kariéru dne 8. září 1969. Při 1 182 startech nalétal celkem 902 hodin a 55 minut. Do sbírky VHÚ se dostal v prosinci 1970. Poté na něm byla ve VÚ 1722 České Budějovice provedena celková revize, ukončená předáním do expozice dne 9. září 1971.

 

Motor Klimov VK-1 F s tahem 33,12 kN v režimu přídavného spalování

Rozpětí 9,63 m

Délka 11,68 m

Výška 3,8 m

Hmotnost prázdného letounu 4 182 kg

Vzletová hmotnost 5 620 kg

Max. rychlost 1 121 km/h

Dostup 16 000 m

Dolet 1 730 km

Výzbroj 3 x letecký kanon NR-23 ráže 23 mm

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…