Mikojan-Gurjevič MiG-21 U

Mikojan-Gurjevič MiG-21 U

Po několik dekád byl páteří československého stíhacího letectva všestranný letoun Mikojan-Gurjevič MiG-21. Kromě klasických stíhacích úkolů plnil i roli průzkumného, bombardovacího a v neposlední řadě též cvičného stroje.

Dvoumístná verze vyvinutá v bývalém Sovětském svazu pro výcvik nových vojenských pilotů a přezkušování jejich zkušenějších kolegů se v několika desítkách kusů dostala i do naší vlasti. První modifikace byly označovány jako MiG-21 U (Učobnyj).

Stroj výrobního a trupového čísla 2820 byl vyroben v SSSR pod označením Je 6 U a zalétán sovětskou stranou mezi 6. až 28. květnem 1966. Poté následovalo jeho předání do bývalého Československa, kde jej poprvé zvedl do vzduchu 22. srpna 1966 významný stíhací letec Július Zvara. Stroj byl přidělen VÚ 4450 Brno, tehdejšího Výcvikového střediska letectva, a posloužil k přeškolení celé řady pilotů na typ MiG-21, včetně zahraničních. Vystřídal základny Mladá, Brno a Žatec, aby nakonec od roku 1980 sloužil u VÚ 8727, což bylo krycí označení slavného 1. leteckého školního pluku v Přerově. V druhé polovině roku 1989 byla jeho příď ozdobena zvláštním znakem 1. lšp, takzvanou „moravsko-slezkou“ orlicí, která měla symbolizovat propojení letišť, na nichž pluk operoval.

Jeho služba probíhala v klasickém výcvikovém schématu, kdy se na něm mladí adepti letectví seznamovali s poměrně složitým ovládáním nadzvukových letounů. Podle záznamníků usedali do kabiny i tak slavní letci, jako Juraj Šouc, Vladimír Kvarda, nebo Zdeněk Kadlec. Dne 6. března 1969 měl stroj nehodu, když se pilotnímu žákovi podařilo zasunout podvozek dříve, než se letoun odpoutal od země. Došlo k poměrně vážnému poškození draku a 2820 byl až do roku 1973 odstaven. Po důkladné revizi v Leteckých opravnách Kbely jej v červnu téhož roku zalétal Rostislav Luska a poté byl předán zpět do Přerova. Zvláštní je, že ačkoliv LOK prováděl v té době veškeré revize na MiG-21, včetně generálních, tento stroj byl v roce 1981 podroben GO v Německé demokratické republice.

Poslední lety MiG-21 U absolvoval v červnu 1990 opět u VÚ 8727 Přerov, načež byl v červenci převeden do sbírky VHÚ. V prosinci téhož roku, kdy měl nalétáno 1 590 h při 3 126 startech, přelétl na letiště Praha-Kbely. Dlouhá léta byl vystavován ve venkovní části expozice Leteckého muzea VHÚ a pak přesunut do depozitních prostor.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motor: Tumanskij R-11 F-300 o maximálním tahu 56,3 kN
  • Rozpětí: 7,15 m
  • Délka: 15,76 m
  • Výška: 4,1 m
  • Prázdná hmotnost: 5 100 kg
  • Vzletová hmotnost: 7 370 kg
  • Max. rychlost: 2 000 km/h
  • Dostup: 18 000 m
  • Dolet: 1 200 km

Aktuálně



V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…
V Armádním muzeu Žižkov můžete vidět maketu atomové bomby Little Boy i střešní tašku z prefekturního paláce v Hirošimě

V Armádním muzeu Žižkov můžete vidět maketu atomové bomby Little Boy i střešní tašku z prefekturního paláce v Hirošimě

08. 08. 2025
Data 6. srpna 1945 a 9. srpna 1945 budou navždy spojena s útoky…