Mil Mi-8 PS-11

Mil Mi-8 PS-11

Střední víceúčelový vrtulník Mil Mi-8 spolu se svými derivacemi patřil patrně k nejrozšířenějším vzdušným přepravním prostředkům své kategorie. Jen v naší armádě a bezpečnostním letectvu sloužil v hojném počtu nepřetržitě od roku 1967 a to v několika různých verzích.

Ve sbírce VHÚ se nachází také speciální varianta, určená pro pohodlnou dopravu osob na velké vzdálenosti. Původně tento vrtulník vznikl jako salonní verze pro jedenáct cestujících v luxusní kabině. Ta byla speciálně upravena zvětšenými okénky se záclonkami, odhlučněním a důmyslně přizpůsobeným osvětlením. Stroj nesl standardní označení Mi-8 PS-11 a kromě salonního vybavení se ještě lišil změnami v elektroinstalaci, úpravou zadní části trupu a speciálními úložnými prostory.

Vrtulník výrobního čísla 10830 byl dohotoven v roce 1981 v mateřském kazaňském závodě a ještě v říjnu téhož roku dodán do Československa, kde jej převzala Letecká správa Federálního ministerstva vnitra. Dostal líbivý červenobílý nátěr, doplněný sférickými státními znaky a bezpečnostní poznávací značku B-8130. U této státní letecké složky zajišťoval přepravu VIP osob a další úkoly až do října 1989. Tehdy byl od LS FMV převeden do stavu vojenského letectva a zároveň absolvoval generální opravu, spojenou s přestříkáním do maskovacích barev.

Zřejmě v té době byl vrtulník také upraven v podstatě na verzi Mi-8 P. To znamenalo demontáž speciálního vybavení a instalaci dvaceti čtyř sedadel pro cestující, umístěných ve čtyřech řadách. Z původního vybavení zůstalo pouze čalounění kabiny, osvětlení, šatna a úložné prostory v zádi. Stroj také dostal nové vojenské označení, sestávající se z kruhových bíle lemovaných státních znaků a černého evidenčního čísla 0830 na ocasním nosníku.

Od roku 1990 byl poměrně intenzivně využíván hlavně na tzv. „svozy“, kdy jím byli vojáci z povolání na počátku a konci týdne přepravováni do svých domovských posádek. A tak již v říjnu 1994 dolétal vrtulník stanovený počet letových hodin do 2. GO a byl z rozhodnutí Inspektora logistiky AČR navrhnut na vyřazení a předání do sbírky VHÚ. Po proběhnutí nezbytných formalit byl při náletu 1 809 h a 33 min dne 21. 2. 1996 převeden do stavu Leteckého muzea VHÚ a vystaven v jeho vnější expozici, kde se nachází dodnes.

 

Motory 2 x Izotov TV 2-117 o výkonu 1 103 kW

Průměr nosného rotoru  21, 29 m

Celková délka  25,35 m

Hmotnost prázdného vrtulníku  7 282 kg

Max. rychlost  250 km/h

Dolet  650 km

Aktuálně



Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

14. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

13. 03. 2025
Vernisáž výstavy „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ proběhla před budovou…
Podívejte se na techniku, která byla nasazena v ostravské operaci

Podívejte se na techniku, která byla nasazena v ostravské operaci

12. 03. 2025
Další díl seriálu Novinky.cz 1945 - Rok osvobození se věnuje ostravské operaci.…
Vznik 3. čs. střeleckého pluku „Jana Žižky z Trocnova“

Vznik 3. čs. střeleckého pluku „Jana Žižky z Trocnova“

12. 03. 2025
V sobotu 15. března si kromě smutně proslulého výročí okupace českých zemí nacistickým…
Američané rozpoutali v bombardovaném Tokiu ohnivé peklo. O oběti se velení nestaralo

Američané rozpoutali v bombardovaném Tokiu ohnivé peklo. O oběti se velení nestaralo

10. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…