Mil Mi-8 PS-11

Mil Mi-8 PS-11

Střední víceúčelový vrtulník Mil Mi-8 spolu se svými derivacemi patřil patrně k nejrozšířenějším vzdušným přepravním prostředkům své kategorie. Jen v naší armádě a bezpečnostním letectvu sloužil v hojném počtu nepřetržitě od roku 1967 a to v několika různých verzích.

Ve sbírce VHÚ se nachází také speciální varianta, určená pro pohodlnou dopravu osob na velké vzdálenosti. Původně tento vrtulník vznikl jako salonní verze pro jedenáct cestujících v luxusní kabině. Ta byla speciálně upravena zvětšenými okénky se záclonkami, odhlučněním a důmyslně přizpůsobeným osvětlením. Stroj nesl standardní označení Mi-8 PS-11 a kromě salonního vybavení se ještě lišil změnami v elektroinstalaci, úpravou zadní části trupu a speciálními úložnými prostory.

Vrtulník výrobního čísla 10830 byl dohotoven v roce 1981 v mateřském kazaňském závodě a ještě v říjnu téhož roku dodán do Československa, kde jej převzala Letecká správa Federálního ministerstva vnitra. Dostal líbivý červenobílý nátěr, doplněný sférickými státními znaky a bezpečnostní poznávací značku B-8130. U této státní letecké složky zajišťoval přepravu VIP osob a další úkoly až do října 1989. Tehdy byl od LS FMV převeden do stavu vojenského letectva a zároveň absolvoval generální opravu, spojenou s přestříkáním do maskovacích barev.

Zřejmě v té době byl vrtulník také upraven v podstatě na verzi Mi-8 P. To znamenalo demontáž speciálního vybavení a instalaci dvaceti čtyř sedadel pro cestující, umístěných ve čtyřech řadách. Z původního vybavení zůstalo pouze čalounění kabiny, osvětlení, šatna a úložné prostory v zádi. Stroj také dostal nové vojenské označení, sestávající se z kruhových bíle lemovaných státních znaků a černého evidenčního čísla 0830 na ocasním nosníku.

Od roku 1990 byl poměrně intenzivně využíván hlavně na tzv. „svozy“, kdy jím byli vojáci z povolání na počátku a konci týdne přepravováni do svých domovských posádek. A tak již v říjnu 1994 dolétal vrtulník stanovený počet letových hodin do 2. GO a byl z rozhodnutí Inspektora logistiky AČR navrhnut na vyřazení a předání do sbírky VHÚ. Po proběhnutí nezbytných formalit byl při náletu 1 809 h a 33 min dne 21. 2. 1996 převeden do stavu Leteckého muzea VHÚ a vystaven v jeho vnější expozici, kde se nachází dodnes.

 

Motory 2 x Izotov TV 2-117 o výkonu 1 103 kW

Průměr nosného rotoru  21, 29 m

Celková délka  25,35 m

Hmotnost prázdného vrtulníku  7 282 kg

Max. rychlost  250 km/h

Dolet  650 km

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…