Mil Mi-8 S

Mil Mi-8 S

Nový moderní střední víceúčelový vrtulník z Milovy konstrukční kanceláře (OKB Mil) byl vyvíjen v bývalém Sovětském svazu od počátku šedesátých let minulého století. Po ukončení zkoušek prototypů koncem roku 1965 se vrtulník začal vyrábět sériově pod označením Mi-8 ve dvou základních variantách: transportní Mi-8 T a Mi-8 P pro přepravu cestujících. Z nich bylo později vyvinuto mnoho dalších verzí a modifikací. Typ byl užíván po celém světě, šlo o jeden z nejrozšířenějších vrtulníků této kategorie.

Speciální úpravou dopravní verze vznikla salonní modifikace, označovaná výrobcem jako Mi-8 PS-11, přičemž číslovka udávala počet přepravovaných cestujících v pohodlně upravené kabině, vybavené nadstandardními prvky.

Stroj výrobního čísla 10834 byl v Kazaňském vrtulníkovém závodě dohotoven počátkem srpna 1988. Ještě týž měsíc byl zalétán a uznán schopným služby. Již 31. října téhož roku jej převzal československý zákazník a vrtulník byl přidělen VÚ 3300 Praha, což byl krycí název 3. dopravního leteckého pluku, dislokovaného na letišti Praha-Kbely.

Tento speciální salon pak létal s trupovým číslem 0834 a využívali jej k přepravě našich nejvyšších státních činitelů, vypravovaných většinou z kbelské základny. Postupně prodělal tři generální opravy a to v letech 1996, 2004 a 2013. Poslední dvě GO provedl státní podnik LOM PRAHA a stroj při nich byl významně upraven. Mimo jiné dostal modernější avioniku, včetně povětrnostního radaru, tak aby vyhovoval náročným mezinárodním leteckým předpisům. Dále byla kabina pro cestující důsledně odhlučněna, opatřena vkusnými málo hořlavými interiéry a vybavena patnácti pohodlnými křesly pro cestující. V zadní části vrtulníku se nacházela speciální toaleta a malá kuchyňka pro přípravu občerstvení.

Takto vybavený stroj byl často využíván pro dopravu našich nejvýznamnějších státníků a sloužil k plné spokojenosti provozovatele i uživatelů. Svoji leteckou činnost ukončil na 24. základně dopravního letectva u 243. vrtulníkové letky v roce 2021 s náletem 4 899,5 h při 6 722 startech. Následně bylo rozhodnuto o jeho předání do sbírky VHÚ Praha. Tady si vrtulník oficiálně převzali 10. srpna 2023, tedy téměř na den přesně 35 let od jeho vyrobení.

Technické údaje

  • Motory 2 x Izotov TV 2-117 AG o výkonu 1 104 kW (1 500 k) každý
  • Průměr nosného rotoru 21,29 m
  • Celková délka 25,4 m
  • Výška 4,75 m
  • Hmotnost prázdného vrtulníku 8 037 kg
  • Max. rychlost 250 km/h
  • Dolet 650 km
  • Dostup 4 200 m

Aktuálně



Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…
Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

03. 12. 2025
Dnes si připomínáme 110 let od narození Richarda Tesaříka. Aktivní účastník československého…
Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

02. 12. 2025
Od sedmdesátých let minulého století usiloval Sovětský svaz o postavení globální mocnosti.…
Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

29. 11. 2025
Poslední číslo Historie a vojenství letošního roku otevírá studie o československém důstojníkovi…