Modelářský pulzační motor Panorama Jet 300

Modelářský pulzační motor Panorama Jet 300

Krátce po 2. světové válce byly mezi leteckými modeláři velice oblíbené malé pulzační motory, inspirované bezpochyby úspěšným nasazením jejich velkých bratrů, především na německé odvetné zbrani V 1. Vlna zájmu o tuto neobvyklou pohonnou jednotku časem poněkud opadla, především z důvodů složité manipulace s ní, velkou hlučností, krátkou dobou běhu a s poměrně vysokým rizikem vážných úrazů při jejím selhání. Svojí roli asi také hrály poměrně vysoké pořizovací náklady na tuto „hračku“.

V druhé polovině šedesátých let minulého století vyvinul a začal vyrábět Letecko-modelářský klub Panorama Karlovy Vary zdařilý set s označením Panorama Jet 300, který obsahoval nejen samotný pulzační motor, ale i nezbytné náhradní díly, který umožňoval motor použít buď na speciálních rychlostních modelech, nebo jej zamontovat do vhodně zvolené makety letadla. Dlužno dodat, že tehdy se pulzační motorky používaly výhradně v upoutaných modelech a za přísných bezpečnostních podmínek.

Samotná kartonová krabice o rozměrech 550 x 160 x 75 mm nesla na víku stylizovaný obrázek modelu s pulzačním motorem a názvem Panorama Jet 300. Dále na něm bylo uvedeno, že se jedná o modelářský tryskový motor. Uvnitř se nacházela nejen kompletní proudová pohonná jednotka, ale i náhradní spalovací komora s výtokovou rourou, sada palivových trysek, náhradní rozprašovací ventil s několika planžetovými růžicemi, kovová objímka pro uchycení do modelu a montážní klíč. Všechny díly byly vyrobeny z oceli a duralu, velice pečlivě opracovány a kvalitně povrchově chráněny. Samotný motor měl průměr 65 mm, délku 555 mm a celkovou hmotnost 320 g. Celý výrobek byl v barvě kovu, až na modrý aerodynamický kryt rozprašovače paliva. Spalovací komora byla opatřena jednoduchou jiskřivou svíčkou, zajišťující počáteční zapálení paliva, kterým byl vzduch smíšený s nízkooktanovým benzínem.

Tento velice zajímavý sbírkový předmět, vyrobený na podzim roku 1969, byl do sbírky VHÚ získán nepoužitý v původním stavu darem od soukromníka v roce 1974.

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…