Motor Avia M-110

Motor Avia M-110

Mezi poměrně málo známé československé letecké motory patřil plochý vzduchem chlazený čtyřválec Avia M-110, který byl původně vyvíjen pro malé vrtulníky Moravan HC-102. Tento relativně moderní motor mohl být umístěn v zádi kabiny vrtulníku, a to i v šikmé poloze. Jeho chlazení pak nuceně zajišťoval ventilátor s odstředivou spojkou. Takto upravená pohonná jednotka se nazývala M-110 H a její sériové výroby se na počátku šedesátých let minulého století ujal národní podnik Automobilové závody Letňany, tedy známá Avia.

Motor M-110 bylo možné celkem snadno upravit i k instalaci klasické vrtule. V takovém provedení byla počátkem sedmdesátých let v Leteckém muzeu VHÚ vystavena maketa tohoto motoru, opatřená kovovou hydraulicky stavitelnou dvoulistou vrtulí. Bylo na ní možné vidět všechny charakteristické prvky tohoto agregátu: nízkotlaké vstřikovací palivové čerpadlo, mohutný dynamostartér a účinný chladič oleje.

S touto pohonnou jednotkou měli naši konstruktéři velké plány, ale nakonec zůstala jen v provedení pro státní homologační zkoušku. Je zajímavé, že ještě v roce 1966 poháněl tento motor experimentální vznášedlo Aero V-66, vyvinuté svazáky v Aeru Vodochody, které však bohužel zůstalo také pouze v prototypu.

Tento velice pěkný exponát získal Vojenský historický ústav Praha do sbírky převodem z Technického muzea Brno v roce 1969.

Technická data motoru Avia M-110:

  • Čtyřválcový plochý vzduchem chlazený motor bez reduktoru o startovním výkonu 105 k (77 kW) při 2 700 ot/min
  • Zdvihový objem: 3,3 l
  • Kompresní poměr: 7 : 1
  • Suchá hmotnost motoru: 90 kg

Aktuálně



Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 12. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

15. 12. 2025
Pracovníci VHÚ Praha Miroslav Vyšata, Michal Louč a Leoš Krejča na podzim…
Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…