Mráz K-65 Čáp/Fieseler Fi 156 Storch, výr.č. 475228

Mráz K-65 Čáp/Fieseler Fi 156 Storch, výr.č. 475228

Původně německý letoun, určený jako kurýrní, vyznačující se bohatou vztlakovou mechanizací křídla, díky níž dosahoval extrémně krátkých vzdáleností při startu a přistání. Prototyp, pilotovaný konstruktérem Gerhardtem Fieselerem, se poprvé vznesl 10. května 1936 a zvítězil v soutěži na vojenský víceúčelový letoun. Nadále byl označován jako Fi 156 Storch. Během války vyráběla Storchy také firma Mráz v Chocni a Morane Saulnier ve Francii. Výroba všech verzí dosáhla počtu téměř 2 900 exemplářů. Po ukončení 2. světové války se tento známý a oblíbený letoun nadále vyráběl v továrně Mráz v Chocni. V československém vojenském letectvu sloužil jako spojovací ještě v padesátých letech. Pak byl předáván aeroklubům, kde byl používán především pro vleky větroňů a k vysazování parašutistů. Pro své vhodné vlastnosti, především krátký vzlet a přistání, byl používán také k zemědělským účelům. Letoun vystavený v Leteckém muzeu VHÚ byl vyroben v roce 1949 a po vyřazení z čs. vojenského letectva létal v aeroklubu Točná s imatrikulací OK-AIP.

Odtud byl v roce 1966 předán do sbírek Vojenského muzea. Opravu silně poškozeného letounu a povrchovou úpravu provedly Vojenské letecké opravny a technici muzea. Naposledy prošel rozsáhlou renovací v Leteckých opravnách Trenčín v roce 1990. Nyní nese označení 1. letky 50. spojovacího leteckého pluku (rok 1955).


Technická data

Motor: Argus As 10 C o výkonu 176 kW (240 k)
Rozpětí: 14,25 m
Délka: 9,90 m
Hmotnost prázdného letounu: 970 kg
Vzletová hmotnost: 1 485 kg
Cestovní rychlost: 150 km/h
Maximální rychlost: 175 km/h
Dostup: 4 600 m
Dolet: 385 km

Aktuálně



Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

13. 10. 2025
Mezinárodní tým historiků vyzývá veřejnost: Pomozte navrátit identitu vojákům zemřelým v zajetí,…
Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…