Mezi námořní mocnosti se koncem století zařadilo rovněž sjednocené Německo, které dosud silným válečným loďstvem nedisponovalo. K propagaci dynamického rozvoje německého císařského námořnictva posloužila nejedna reprezentativní publikace, mezi něž lze zařadit také Deutschland zur See od Adolfa Müller-Angela, kterou si dnes představíme.
Úvodní část knihy je zaměřena na vývoj mořeplavby obecně a historii německé námořní plavby v předchozích staletích. Čtenář se tak může zběžně seznámit například s loďstvem braniborského kurfiřta Friedricha Wilhelma a s dějinami jeho africké kolonie v druhé polovině 17. století.
Více prostoru je věnováno pruskému královskému loďstvu v 19. století a jeho nasazení v první (1848–1851) a druhé (1864) šlesvické válce proti Dánsku. Následuje samozřejmě i popis slavných činů loďstva Severoněmeckého spolku ve válce proti Francii (1870–1871), jako například souboj dělového člunu Meteor s francouzským avízem Talisman před Havanou.
Poslední část úvodní stati se pak věnuje nasazení německého císařského námořnictva při vytváření a dobývání kolonií v 80. a 90. letech století a dálkovým plavbám do východní Asie či k pobřeží východní Afriky. Další část knihy se zabývá vývojem válečného námořnictva a jeho technickým rozvojem. Čtenář zde nalezne cenné informace k námořnímu dělostřelectvu, aplikaci prvních torpédometů, či pancéřování lodí.
Následuje soupis všech lodí císařské válečné flotily, doplněný mnoha ilustracemi, stejně jako popis zajištění německého pobřeží s plánky nejvýznamnějších válečných přístavů – Wilhelmshavenu a Kielu. Nemůže zde chybět ani stať věnovaná výstavbě Kielského kanálu a námořní základně na ostrově Helgoland. Opomenut nezůstal rovněž námořní průmysl, stavba lodí a lodní strojírenství. Stejně tak jsou samostatné krátké kapitoly věnovány značení vodních cest, záchranným člunům, navigačním pomůckám či užívaným vlajkám.
Předposlední část publikace se pak věnuje personálním záležitostem, důstojnickému sboru, námořníkům a námořní pěchotě. Čtenář se zde může seznámit též s užívanými uniformami, hodnostním označením nebo s insigniemi jednotlivých specializací. Závěr knihy přináší krátké příběhy ze života německých námořníků, které mají zjevně především propagační charakter.
Mohutný svazek tohoto reprezentativního díla tím ovšem nekončí, neboť obsahuje v přítisku další titul, který se týká německého námořnictva jen částečně. Jedná se o Kaiser Wilhelm II. Nord- und Südlandfahrten, tedy o cesty císaře Viléma II. Na mnoha z nich ale císařské loďstvo do jisté míry participovalo, což ve spojení s prvním titulem podtrhuje význam této zbraně pro zahraniční politiku druhé německé říše.
Celé dílo je vázáno v pevných zdobených deskách a řadí se mezi klasickou propagační až propagandistickou tvorbu. Přesto má, zvláště první titul, svoji nezanedbatelnou informační a badatelskou hodnotu pro ty z čtenářů, kteří se zajímají o dějiny německého námořnictva a budování koloniální říše v druhé polovině 19. století.
Citace:
MÜLLER-ANGELO, Adolf. Deutschland zur See. Dresden: Deutsch-Nationaler Verlag, [1894]. 354 s.
HANSTEIN, Adalbert von. Kaiser Wilhelm II. Nord- und Südlandfahrten. Dresden: Deutsch-Nationaler Verlag, [1894]. 154 s.