Nákladní automobil Tatra 27

Nákladní automobil Tatra 27

Na fotografii je zachycen nákladní automobil Tatra 27, nacházející se ve sbírkách VHÚ. Zde se konkrétně jedná o verzi Tatra 27b, vyráběnou od roku 1940.

 

Autorem tohoto úspěšného typu nákladního automobilu byl slavný konstruktér Hans Ledwinka. Narodil se 14. února 1878 v dolnorakouském Klosterneuburgu, od roku 1897 pracoval s malými přestávkami v kopřivnické továrně Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, jež je od dvacátých let známa jako Tatra, a vypracoval se na jejího technického ředitele. Mezi jeho nejvýznamnější výtvory se řadí osobní automobily V570, Tatra 77 a Tatra 87. Ledwinka pracoval v Tatře i za Protektorátu, po druhé světové válce mu byl zabaven majetek a on sám byl do roku 1951 vězněn. Jeho někdejší podřízení ho ve vězení navštěvovali a konzultovali s ním technické problémy. Hans Ledwinka po propuštění emigroval a zemřel 2. března 1967 v Mnichově.

Nákladní automobil původní verze Tatra 27 byl v Tatrovce vyráběn od roku 1930. Jednalo se o dvoudveřový a dvousedadlový vůz se dvěma nápravami; zadní náprava se skládala ze dvou nezávisle výkyvných polonáprav. (Přidáním třetí nápravy vznikl typ Tatra 28, vyrobený v první polovině třicátých let jen ve dvanácti kusech). Rozchod kol činil 170 cm vepředu a v závislosti na verzi 170–180 cm vzadu. Motor byl uložen nízko před přední nápravou, na což musel řidič dávat pozor, jinak se však Tatra 27 v terénu pohybovala dobře. Mezi kabinou a motorem byla umístěna nádrž na pohonné hmoty. Vůz byl v závislosti na typu dlouhý 6,3–6,4 m, široký až 2,33 m a vysoký 2,3–2,4 m. Hmotnost samotného vozidla se blížila 4 tunám, vůz mohl nést až 3 tuny nákladu. Maximální rychlost byla 60 km/h, spotřeba 25–28 l na 100 km.

Vzniklo vícero modifikací, lišících se jak použitým typem čtyřdobého motoru, tak i na první pohled viditelnými detaily. Verze Tatra 27 měla hranatou kabinu, verze Tatra 27a, vyráběná od poloviny třicátých let, již kabinu zaoblenou. Verze Tatra 27b z roku 1940 se vyznačovala tím, že vzadu má dvojnásobný počet pneumatik. Tatra 27 existovala například jako valník, autobus, hasičský a, ano, i popelářský vůz. Za druhé světové války vznikly i verze na dřevoplyn a svítiplyn. Modifikace Tatry 27b na dřevoplyn (Tatra 27bH) mohla krátkodobě vyvinout rychlost až 60 km/h a měla spotřebu 75 kg dřeva na 100 km.

Výroba modifikací nákladního automobilu Tatra 27 byla ukončena až roku 1946 nebo 1947. Vyrobeno bylo hodně přes 7000 vozů všech verzí (údaje kolísají v rozmezí 7208–7620 kusů).

 

Aktuálně



Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

15. 04. 2025
Pohled na problematiku migrace Evropanů z vlastního kontinentu s důrazem na české vystěhovalectví do…
Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

15. 04. 2025
Brněnská fáze bratislavsko-brněnské operace v dubnu 1945 nebyla úplně jednoduchá. Sovětská vojska…
Navštivte výstavu o Pražském povstání u  cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

Navštivte výstavu o Pražském povstání u cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

11. 04. 2025
Za zeleným plotem zadního traktu Armádního muzea Žižkov, kolem nějž vede hodně…
Navštivte výstavu „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“ v Armádním muzeu Žižkov

Navštivte výstavu „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“ v Armádním muzeu Žižkov

09. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov byla zahájena výstava s názvem "Co srdce pojí,…
Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus hovořil o pozemních silách na západní frontě

Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus hovořil o pozemních silách na západní frontě

08. 04. 2025
Speciální čtyři díly podcastu Kamufláž plus se věnují tématu 80. výročí konce…