Nákladní automobil Tatra 27

Nákladní automobil Tatra 27

Na fotografii je zachycen nákladní automobil Tatra 27, nacházející se ve sbírkách VHÚ. Zde se konkrétně jedná o verzi Tatra 27b, vyráběnou od roku 1940.

 

Autorem tohoto úspěšného typu nákladního automobilu byl slavný konstruktér Hans Ledwinka. Narodil se 14. února 1878 v dolnorakouském Klosterneuburgu, od roku 1897 pracoval s malými přestávkami v kopřivnické továrně Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, jež je od dvacátých let známa jako Tatra, a vypracoval se na jejího technického ředitele. Mezi jeho nejvýznamnější výtvory se řadí osobní automobily V570, Tatra 77 a Tatra 87. Ledwinka pracoval v Tatře i za Protektorátu, po druhé světové válce mu byl zabaven majetek a on sám byl do roku 1951 vězněn. Jeho někdejší podřízení ho ve vězení navštěvovali a konzultovali s ním technické problémy. Hans Ledwinka po propuštění emigroval a zemřel 2. března 1967 v Mnichově.

Nákladní automobil původní verze Tatra 27 byl v Tatrovce vyráběn od roku 1930. Jednalo se o dvoudveřový a dvousedadlový vůz se dvěma nápravami; zadní náprava se skládala ze dvou nezávisle výkyvných polonáprav. (Přidáním třetí nápravy vznikl typ Tatra 28, vyrobený v první polovině třicátých let jen ve dvanácti kusech). Rozchod kol činil 170 cm vepředu a v závislosti na verzi 170–180 cm vzadu. Motor byl uložen nízko před přední nápravou, na což musel řidič dávat pozor, jinak se však Tatra 27 v terénu pohybovala dobře. Mezi kabinou a motorem byla umístěna nádrž na pohonné hmoty. Vůz byl v závislosti na typu dlouhý 6,3–6,4 m, široký až 2,33 m a vysoký 2,3–2,4 m. Hmotnost samotného vozidla se blížila 4 tunám, vůz mohl nést až 3 tuny nákladu. Maximální rychlost byla 60 km/h, spotřeba 25–28 l na 100 km.

Vzniklo vícero modifikací, lišících se jak použitým typem čtyřdobého motoru, tak i na první pohled viditelnými detaily. Verze Tatra 27 měla hranatou kabinu, verze Tatra 27a, vyráběná od poloviny třicátých let, již kabinu zaoblenou. Verze Tatra 27b z roku 1940 se vyznačovala tím, že vzadu má dvojnásobný počet pneumatik. Tatra 27 existovala například jako valník, autobus, hasičský a, ano, i popelářský vůz. Za druhé světové války vznikly i verze na dřevoplyn a svítiplyn. Modifikace Tatry 27b na dřevoplyn (Tatra 27bH) mohla krátkodobě vyvinout rychlost až 60 km/h a měla spotřebu 75 kg dřeva na 100 km.

Výroba modifikací nákladního automobilu Tatra 27 byla ukončena až roku 1946 nebo 1947. Vyrobeno bylo hodně přes 7000 vozů všech verzí (údaje kolísají v rozmezí 7208–7620 kusů).

 

Aktuálně



Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

26. 03. 2025
Na dva druhy umění, které vznikalo pod rukama vojáků za 1. světové…
80. výročí amerického náletu na Prahu 25. března 1945

80. výročí amerického náletu na Prahu 25. března 1945

25. 03. 2025
Dnes si připomínáme 80 let od leteckého útoku na Prahu. První velké…
Dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj převzaly dvě desítky lidí

Dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj převzaly dvě desítky lidí

24. 03. 2025
Dvě desítky hrdinů, kteří odmítli komunistické zlo a postavili se mu na…
Přijďte ve čtvrtek do Armádního muzea na komentované historické filmy z našich sbírek

Přijďte ve čtvrtek do Armádního muzea na komentované historické filmy z našich sbírek

24. 03. 2025
Další podvečer při němž odborníci z VHÚ Praha komentují dochované historické filmové…
Seminář pro muzejní pedagogy se konal v Armádním muzeu Žižkov

Seminář pro muzejní pedagogy se konal v Armádním muzeu Žižkov

24. 03. 2025
Členové oddělení muzejní pedagogiky Vojenského historického ústavu Praha a Komise pro práci…