Nastřikovací pumpa Aera A-14

Nastřikovací pumpa Aera A-14

Dne 28. října 2023 uplynulo sto let od okamžiku, kdy byl slavnostně zahájen provoz našeho národního leteckého dopravce, Československých státních aerolinií (dnes České aerolinie). V roce1923, když se slavilo páté výročí vzniku republiky, se na letišti Praha-Kbely sešli představitelé Ministerstva veřejných prací, armády, pošty, tisku a široké letecké veřejnosti, aby sledovali start prvního dopravního letadla, určeného na let do Bratislavy. Pro nepřízeň počasí však byl proveden pouze symbolický vzlet a po opsání okruhu kolem letiště následovalo přistání tamtéž. Opravdový přelet na bratislavské letiště Vajnory se konal až následující pondělí 29. října 1923, kdy šéfpilot ČSA Karel Brabenec zvedl z plochy kbelského letiště upravený vojenský letoun Aero A-14, imatrikulační značky L-BARC, a zamířil s ním na Slovensko. Stroj, který odstartoval ve 12.30, nesl na palubě kromě oficiálně prvního cestujícího ČSA, redaktora Lidových novin Václava Königa, i dva pytle s poštou o celkové hmotnosti 760 g, 600 kusů denních novin a 3 kg zavazadel. Do Bratislavy za celkem pěkného počasí dorazili v pořádku ve 14.55.

Ve sbírce VHÚ se bohužel nedochoval žádný stroj typu Aero A-14, což byla po první světové válce přepracovaná kopie rakousko-uherského vojenského letounu Hansa-Brandenburg Bra 369 pro naše letectvo. Poháněl jej stojatý vodou chlazený šestiválec Hiero N o výkonu 230 k (169 kW) a původně byl určen pouze pro dvě osoby. Pro potřeby ČSA bylo později několik „Branďáků“ upraveno na dopravu dvou cestujících.

V podsbírce VHÚ Letecký materiál se z tohoto typu dochovala pouze kovová nastřikovací pumpička, která zajišťovala vstřik pohonné směsi do sacího potrubí motoru před jeho nastartováním. Šlo v podstatě o válcovité těleso, vyrobené převážně z mosazi, opatřené otočnou rukojetí s pístkem a zpětným ventilem. Pootočením madla a jeho vytažením směrem k pilotovi se do trubice nasál benzín, zpětným zatlačením se pak dostal do nastřikovacího potrubí a k motoru. Tím se zajistilo dostatečné množství směsi potřebné k hladkému nastartování pohonné jednotky. Pumpa mohla být použita i v případě nepravidelného chodu motoru, zaviněného závadami na palivové instalaci. Její největší průměr byl 50 mm, celková délka 310 mm a hmotnost 1,8 kg. Šlo zřejmě o výrobek firmy Aero, protože její zajišťovací mechanismus, bránící samovolnému vysouvání za letu, byl opatřen českými nápisy „zajištěno“ a „odjištěno“, jiné markanty pumpa nenesla.

Tento zajímavý sbírkový předmět, připomínající slavnou historii našeho letectví, byl do sbírky VHÚ získán v roce 1977 koupí od slavného navigátora ČSA Jana Kupky. Nějakou dobu byl vystaven v expozici věnované našemu národnímu leteckému dopravci a později ho zamontovali do letounu Bohemia B-5, se kterým se dostal do expozice Leteckého muzea VHÚ věnované počátkům čs. letectví.

 

Aktuálně



Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…