Známá pražská firma Ing. Ladislav Kadlec-Letecké palubní přístroje se v druhé polovině třicátých let minulého století zabývala nejen výrobou leteckých přístrojů (kompasů, elektrických ukazatelů, vybavení pro letecké snímkování atd.), nýbrž i tvorbou pomůcek pro leteckou navigaci.
Jedním z jejích výrobků bylo navigační pravítko umožňující rychlý a jednoduchý výpočet letových dat. Jednalo se v podstatě o speciální logaritmické pravítko, jehož stupnice na lícní straně byly upraveny pro zjištění údajů o pravé cestovní rychlosti, letovém čase a uražené vzdálenosti v závislosti na snosu větrem. Na rubové straně pak bylo možné odečíst korekce výšky a rychlosti vzhledem k okolní teplotě a barometrickému tlaku. Tyto poměrně sofistikované údaje byly potřebné především pro větší letadla, používající vyšších cestovních hladin.
Pravítko bylo vyrobeno z duralu a doplněno průhledným celuloidovým jezdcem. Negativně vyryté popisy byly zvýrazněny černou barvou. Jezdec i pravítko nesly logo mateřské firmy „LK“, což značilo: Ing. Ladislav Kadlec, Praha X.
Tento vzácně zachovaný sbírkový předmět o délce 292 mm, šířce 65 mm a hmotnosti 290 g byl do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získán v roce 1972 koupí od soukromníka. Údajně jej používaly posádky licenčních bombardovacích letounů Aero MB-200.