Německá civilní vzducholoď LZ 11 "Viktoria Luise"

Německá civilní vzducholoď LZ 11 "Viktoria Luise"

Na snímku, pořízeném nedlouho před vypuknutím první světové války, je německá civilní vzducholoď LZ 11 "Viktoria Luise", vyrobená roku 1912 firmou Luftschiffbau Zeppelin pro dopravní společnost DELAG a pojmenovaná po jediné dceři císaře Viléma II.

 

Vzducholodě jsou neodmyslitelně spojeny se jménem jejich nejslavnějšího tvůrce, württemberského generála Ferdinanda hraběte von Zeppelina (8. 7. 1838 – 8. 3. 1917). Zeppelin se o vzduchoplavbu zajímal již od americké občanské války, kterou sledoval jako vojenský pozorovatel u unionistické armády a při té příležitosti vzlétl v balónu. O stavbě řiditelné vzducholodě přemýšlel od roku 1874, avšak své plány realizoval teprve od devadesátých let, kdy již byl ve výslužbě. Svoji továrnu zřídil ve württemberském Friedrichshafenu u Bodamského jezera na hranicích s Rakouskem a Švýcarskem; jeho první vzducholoď vzlétla 2. července 1900. Jen do konce první světové války Zeppelinova firma postavila 113 vzducholodí; několik dalších vyrobila v meziválečné době a roku 1997 byla její tradice stavby vzducholodí obnovena.

Vzducholodě se již před první světovou válkou staly jedním z populárních symbolů německé technické zdatnosti. Zeppelinova firma nebyla jejich jediným německým výrobcem, ale byla nejúspěšnější. Zeppelinovy vzducholodě neboli zepelíny představovaly tzv. ztužené vzducholodě, jejichž základem byla kovová kostra z převážně hliníkové slitiny – duraluminia. Uvnitř kostry se pak nalézalo větší množství samostatných balónů plněných vodíkem. Pohyb vzducholodi zajišťovaly letecké motory. Dole byly zavěšena gondola s posádkou, případně i cestujícími. Zeppelinovy výtvory byly gigantické – délka vzducholodí stavěných za první světové války mohla přesáhnout 200 metrů, jejich objem mohl činit až 68 000 metrů krychlových a posádku některých vzducholodí tvořilo i přes dvacet mužů. Za války byly využívány k průzkumu i k bombardování; velkou předností byl jejich obrovský dolet a dlouhá doba, jakou mohly strávit ve vzduchu.

Civilního využití Zeppelinových vzducholodí se ujala společnost DELAG (Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft), založená roku 1909 z iniciativy obchodního ředitele Zeppelinova podniku. Společnost měla před první světovou válkou k dispozici postupně celkem sedm strojů, s nimiž podnikala především vyhlídkové lety, ale i cesty mezi vybranými německými městy; do července 1914 přepravila v rámci 1588 letů celkem 34 028 zákazníků a její vzducholodě nalétaly celkem přes 172 000 kilometrů. Vzducholodě byly dosti zranitelné, a tak ze sedmi civilních vzducholodí byly čtyři ztraceny při různých nehodách ve vzduchu i na zemi ještě před válkou; zbylé v létě 1914 převzaly německé ozbrojené síly. Týkalo se to i vzducholodi "Viktoria Luise" (poprvé vzlétla 19. února 1912, měla objem 18 700 metrů krychlových a mohla letět rychlostí až 72 km/h). Byla využívána k výcvikovým účelům a počátkem října 1915 byla zničena při umísťování do hangáru ve slezské Lehnici.

 

Aktuálně



Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…