Německý jednomístný nafukovací záchranný člun

Německý jednomístný nafukovací záchranný člun

Žlutý gumový člun, který se skládá z válcovitého nafukovacího okraje a podlahy. V kapse na přední části nafukovacího okraje je červená kovová láhev plněná kapalným CO2, kterou se člun nafukoval. K vybavení člunu patří také impregnovaná nádobka na vylévání vody z člunu a padákovitá plovoucí kotva. Na podlaze jsou dvě kapsy, jedna pro již zmíněnou nádobku a druhá pro plovoucí kotvu. Na okrajích jsou provazové úchyty, vepředu k nalodění a uprostřed k přidržování se za neklidného moře. Součástí vybavení je trojdílné pádlo. Zachoval se i vnější obal člunu.
Tento typ záchranného člunu (Einmann-Schlauchboot) se objevil v roce 1942. Byl používán osádkami stíhacích letadel při nouzovém přistání na vodě či v případech, kdy museli opustit stroj nad mořem. Byl používán ve dvou formách – trvale uložený pod sedadlem pilota nebo zabalený v obalu a nošen na zádech pilota. Němečtí piloti obvykle používali obě formy, člun na zádech byl totiž dostupnější v případech nuceného opuštění letadla nad vodou, ale nebyl vybaven pádlem. Člun pod sedačkou pádlo měl a k tomu ještě další vybavení k přežití. Barva člunu byla záměrně vybrána tak, aby byl dobře viditelný na otevřeném moři. Objem nafukovacího okraje člunu byl necelých 180 l. Láhev s CO2 dokázala vytvořit pouze přibližně 100 l plynu, tedy tolik, aby se pilot, či jiná zachraňující se osoba, dokázal dostat přes jeho okraj. Zbytek musel být dofoukán ústy, přičemž zpětnému vypouštění plynu zabraňoval ventil. Padákovitá plovoucí kotva, stejně jako nádobka na vylévání vody z člunu, je připevněna provazem ke člunu. Délka nafouknutého člunu byla přibližně 1500 mm, šířka 838 mm, průměr nafouknutého okraje 229 mm.

Záchranný člun byl získán do sbírek VHÚ Praha koupí ze soukromé sbírky v roce 1969.

Aktuálně



Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…