Německý křižník třídy Dresden

Německý křižník třídy Dresden

Snímek zachycuje německý křižník třídy Dresden, tedy loď Emden nebo Dresden. Obě lodě byly na počátku první světové války potopeny v mimoevropských vodách, jejich služba byla krátká, ale dobrodružná.

 

Stavba křižníku Dresden byla zahájena roku 1906 v loděnicích Blohm & Voss v Hamburku a loď byla dokončena roku 1908. Její délka činila 118 m, plný výtlak byl 4 268 t, loď mohla plout maximální rychlostí asi 24 uzlů. Křižník byl chráněn pancířem o síle až 10 cm. Výzbroj představovalo deset děl ráže 10,5 cm, 8 děl ráže 5,2 cm a dva torpédomety. Posádku tvořilo celkem 361 mužů. Sesterský křižník Emden byl stavěn v Císařských loděnicích v Gdaňsku od roku 1906 a do služby vstoupil roku 1909.

Na počátku války se v dálněvýchodních vodách nalézala německá Východoasijská eskadra pod velením admirála von Spee. Její součástí byl i Emden, tuto loď však Spee vyslal narušovat námořní trasy protivníka a se zbytkem svých sil hodlal přeplout Pacifik a vrátit se do Německa. Emden plul do Indického oceánu. Dne 28. října 1914 podnikl překvapivý útok na přístav Penang v britském Malajsku, potopil zaskočený ruský křižník Žemčug, veterána z bitvy u Cušimy, a francouzský torpédoborec Mousquet. Osudným se Emdenu stal útok na rádiovou stanici u Kokosových ostrovů jižně od Nizozemské Východní Indie 9. listopadu 1914 – zatímco úderná skupina z křižníku ničila zařízení stanice, na scénu dorazil australský křižník Sydney. Emden byl poražen, polovina posádky padla, zbytek byl zajat. Úderné skupině se mezitím podařilo Kokosovy ostrovy opustit na palubě škuneru a odplout do Nizozemské Východní Indie, odtamtud přes Indický oceán do Arábie, a nakonec dorazit po souši do Cařihradu.

Dresden se na jaře 1914 nalézal při východním pobřeží Mexika, kde tou dobou probíhala revoluce. V červenci 1914 křižník odvezl sesazeného prezidenta Victoriana Huertu na Jamajku, po vypuknutí války plul z Atlantiku kolem Ohňové země do Pacifiku a 12. října se u Velikonočního ostrova setkal s Východoasijskou eskadrou. Dresden se podílel na německém vítězství nad britskými silami u chilského Coronelu dne 1. listopadu 1914 a jako jediná německá loď uprchl z prohrané bitvy u Falklandských ostrovů dne 8. prosince 1914. Nějakou dobu narušoval dohodový obchod v oblasti a tím na sebe vázal značné britské síly. 9. března 1915 křižník ustoupil do chilských teritoriálních vod u Ostrovů Juana Fernandeze, aby podstoupil opravy a případně se nechal internovat. 14. března jej však Britové dostihli, napadli v neutrálních vodách a křižník byl potopen vlastní posádkou. Přeživší námořníci byli internováni chilskými úřady (na lodi sloužil i pozdější admirál Canaris, který uprchl z internace a přes Buenos Aires a Nizozemsko se vrátil do Německa).

 

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…