Německý křižník třídy Dresden

Německý křižník třídy Dresden

Snímek zachycuje německý křižník třídy Dresden, tedy loď Emden nebo Dresden. Obě lodě byly na počátku první světové války potopeny v mimoevropských vodách, jejich služba byla krátká, ale dobrodružná.

 

Stavba křižníku Dresden byla zahájena roku 1906 v loděnicích Blohm & Voss v Hamburku a loď byla dokončena roku 1908. Její délka činila 118 m, plný výtlak byl 4 268 t, loď mohla plout maximální rychlostí asi 24 uzlů. Křižník byl chráněn pancířem o síle až 10 cm. Výzbroj představovalo deset děl ráže 10,5 cm, 8 děl ráže 5,2 cm a dva torpédomety. Posádku tvořilo celkem 361 mužů. Sesterský křižník Emden byl stavěn v Císařských loděnicích v Gdaňsku od roku 1906 a do služby vstoupil roku 1909.

Na počátku války se v dálněvýchodních vodách nalézala německá Východoasijská eskadra pod velením admirála von Spee. Její součástí byl i Emden, tuto loď však Spee vyslal narušovat námořní trasy protivníka a se zbytkem svých sil hodlal přeplout Pacifik a vrátit se do Německa. Emden plul do Indického oceánu. Dne 28. října 1914 podnikl překvapivý útok na přístav Penang v britském Malajsku, potopil zaskočený ruský křižník Žemčug, veterána z bitvy u Cušimy, a francouzský torpédoborec Mousquet. Osudným se Emdenu stal útok na rádiovou stanici u Kokosových ostrovů jižně od Nizozemské Východní Indie 9. listopadu 1914 – zatímco úderná skupina z křižníku ničila zařízení stanice, na scénu dorazil australský křižník Sydney. Emden byl poražen, polovina posádky padla, zbytek byl zajat. Úderné skupině se mezitím podařilo Kokosovy ostrovy opustit na palubě škuneru a odplout do Nizozemské Východní Indie, odtamtud přes Indický oceán do Arábie, a nakonec dorazit po souši do Cařihradu.

Dresden se na jaře 1914 nalézal při východním pobřeží Mexika, kde tou dobou probíhala revoluce. V červenci 1914 křižník odvezl sesazeného prezidenta Victoriana Huertu na Jamajku, po vypuknutí války plul z Atlantiku kolem Ohňové země do Pacifiku a 12. října se u Velikonočního ostrova setkal s Východoasijskou eskadrou. Dresden se podílel na německém vítězství nad britskými silami u chilského Coronelu dne 1. listopadu 1914 a jako jediná německá loď uprchl z prohrané bitvy u Falklandských ostrovů dne 8. prosince 1914. Nějakou dobu narušoval dohodový obchod v oblasti a tím na sebe vázal značné britské síly. 9. března 1915 křižník ustoupil do chilských teritoriálních vod u Ostrovů Juana Fernandeze, aby podstoupil opravy a případně se nechal internovat. 14. března jej však Britové dostihli, napadli v neutrálních vodách a křižník byl potopen vlastní posádkou. Přeživší námořníci byli internováni chilskými úřady (na lodi sloužil i pozdější admirál Canaris, který uprchl z internace a přes Buenos Aires a Nizozemsko se vrátil do Německa).

 

Aktuálně



Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

17. 09. 2025
Válka, která vypukla v létě 1914 a měla „skončit do švestek“, nejenže „do…
Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

17. 09. 2025
Přednáška o pozoruhodném mezinárodním projektu věnovaném pátrání po původu a válečných osudech…
Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…