Odznak za vynikající řízení útočných vozidel pro mužstvo

Odznak za vynikající řízení útočných vozidel pro mužstvo

Do skupiny československých vojenských tzv. výkonnostních odznaků meziválečného Československa náleží mimo jiné také Odznak za vynikající řízení útočných vozidel, udělovaný ve dvou provedeních - pro důstojníky či rotmistry a pro mužstvo. Odznak mohl být udělen důstojníkům, kteří vykonali předepsanou zkoušku v řízení některého útočného vozidla a veleli po dobu nejméně jednoho roku jednotce útočných vozidel, případně rotmistrům, kteří vykonali předepsanou zkoušku v řízení některého útočného vozidla a ode dne vykonání zkoušky měli odsloužený nejméně jeden rok řadové služby u útočné vozby. Jedinci z řad mužstva mohli odznak získat, pokud vykonali předepsanou zkoušku v řízení některého útočného vozidla a během služby po dobu pěti měsíců na pozici řidičů útočných vozidel nezavinili nehodu ani poškození vozidla a zároveň prokázali všeobecnou způsobilost v obsluze daného vozidla. Zmíněné odznaky byly zavedeny v roce 1936 a užívaly se (s výjimkou období 1940−1945) až roku 1948, kdy byly oficiálně zrušeny a bylo povoleno nanejvýše jejich donášení. Získat je mohli nejen tankisté, kteří byli organizačně řazeni k pěchotě, ale také posádky obrněných vozidel, které spadaly pod jezdectvo. Prezentovaný exemplář představuje Odznak za vynikající řízení útočných vozidel pro mužstvo.

Popis:

Odznak tvaru oválného lipového věnce o šířce 52 mm a výšce 60 mm je ražen z tombakového plechu o síle 1,8 mm. Přes dolní část věnce, tvořeného svazky lipových ratolestí a dole převázaného, je položen francouzský tank Renault, směřující k heraldicky pravému okraji věnce. Na horním okraji věnce je v místě nad tankovou věží situován štít se lvem z malého státního znaku Československé republiky. Na reversní straně se nacházejí tři háčky k uchycení na vojenský stejnokroj. Celý odznak je mořený.

Exemplář byl do sbírky Vojenského historického ústavu získán koupí v roce 1971.

Aktuálně



Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

27. 02. 2025
Historik Prokop Tomek a účastník několika zahraničních operací Miroslav Vyšata připomněli českou…
Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

26. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

25. 02. 2025
Jaká byla role českých letců v první světové válce? Jaké příběhy se…
Cvičení DUNAJ-86

Cvičení DUNAJ-86

24. 02. 2025
Ve dnech 3. – 8. února 1986 se na území Maďarské lidové…
Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

21. 02. 2025
Přečtěte si, jak kolegové z Leteckého muzea Kbely pečlivě pracovali na restaurování…