Orličan VT-16 Orlík

Orličan VT-16 Orlík

V roce 2021 by oslavil sté výročí narození jeden z našich nejvýznamnějších leteckých konstruktérů Ing. Jiří Matějček. Tento všestranný tvůrce se podílel nejen na návrzích celé řady bezmotorových letadel, ale mimo jiné vedl i rekonstrukce a úpravy československých verzí dopravních Iljušinů Il-14, výzkum letounů se zkráceným a kolmým vzletem a především úspěšný vývoj našeho prvního vystřelovacího sedadla VS-1, které bylo široce využito ve všech verzích proudového letounu Aero L-39 Albatros.

K další velice zdařilé konstrukci Ing. J. Matějčka lze bezesporu zařadit i výkonný kluzák VT-16 Orlík z počátku šedesátých let minulého století. Zkratka VT-16 byla označením pro sériově vyráběné větroně M-16 Standard z roku 1959. První sériový kus „Orlíka“, jak byl nově přejmenován, dokončili v létě 1961 v Orličanu n. p., Choceň. Orlík se postupně stal hlavním jednomístným typem větroně používaným v našich aeroklubech. Zde nahradil starší Šohaje a podobné méně výkonné stroje. Celkem bylo vyrobeno na 83 kusů VT-16, které pak pozvedly naše plachtění na vyšší výkonostní úroveň.

Ve sbírce VHÚ se kromě Matějčkova prototypu M-15 Standard nachází také ještě dva sériové Orlíky a to výrobních čísel 15 01 04 a 15 01 20. Druhý jmenovaný byl vyroben v roce 1962 a v dubnu toho roku zalétán známým letcem Františkem Kdérem. Byla mu přidělena imatrikulační značka  OK-2408 a dostal jej k užívání Městský aeroklub Praha. Většinu své kariéry pak létal na letišti Letňany a v jeho kabině se vystřídaly ty nejslavnější osobnosti našeho plachtění, mimo jiné i herec Luděk Munzar.

Během své kariéry prodělal čtyři generální opravy a to v leteckých dílnách Brno-Medlánky. V listopadu 1974 byl určen pro zkoušky zbytkové pevnosti potahového materiálu ve VZLÚ Praha. Zkouška ale nebyla provedena do úplné destrukce draku, a tak po odstranění nalepených zatěžovacích pásek byl předán do III. GO, která byla ukončena v dubnu 1976. Po absolvování poslední GO v roce 1980 ještě kluzák intenzivně létal v AK Letňany až do 26. září 1983. Poté byl určen jako dar do sbírky VHÚ. V té době měl nalétáno 1 673 h a 23 min při 1 737 startech.

Do Leteckého muzea VHÚ byl předán v lednu následujícího roku a posléze v původním stavu zavěšen v hlavní expoziční hale.

 

Rozpětí 16,00 m

Délka 7,40 m

Výška 1,6 m

Hmotnost prázdného letounu 220 kg

Vzletová hmotnost 320 kg

Maximální povolená rychlost 200 km/h

Klouzavost 1 : 32

Aktuálně



Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…