Osobní terénní automobil GAZ-67 B „Čapajev“

Osobní terénní automobil GAZ-67 B „Čapajev“

K vývoji sovětských lehkých terénních automobilů s pohonem všech čtyř kol dala podmět sovětsko-finská Zimní válka z přelomu let 1939 a 1940. Právě automobily s pohonem 4x4 v těžkém severském terénu scházely. V lednu 1941 byl vývojem nového vozu pověřen V.A. Gračev. Jako ideový základ posloužil americký terénní automobil Bantam. Od projektu k zhotovení prvního automobilu označeného GAZ-64 (vyjel z továrny 25. března 1941) uplynulo jen 51 dní. Po armádních zkouškách, které se uskutečnily v druhé polovině měsíce dubna 1941, byl zaveden do výzbroje Rudé armády. Do konce roku 1941 bylo vyrobeno 602 vozů. Automobil vykazoval určité nedostatky a proto bylo v roce 1942 po dodání 67 kusů od další výroby tohoto typu upuštěno. Od dubna 1942 se všechny zhotovené podvozky používaly jen pro výrobu obrněného automobilu BA-64. V roce 1943 se přistoupilo k modernizaci GAZ-64, byl zvětšen rozchod kol, zesílen podvozek a úpravou motoru byl zvýšen výkon. Od září 1943 začala produkce modernizovaného automobilu pod označením GAZ-67. V průběhu roku 1944 se začala vyrábět upravená verze GAZ-67 B. Do konce války bylo zhotoveno 4 851 kusů. Produkce vozu probíhala i po skončení války až do srpna 1953 a dosáhla 62 843 kusů.Automobil byl do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získán nákupem v roce 1998.


Technické údaje

Hmotnost:
-celková: 1 720 kg
-pohotovostní: 1 320 kg
Rozměry:
-délka: 3 350 mm
-šířka: 1 685 mm
-výška: 1 700 mm
-světlost: 200 mm
-rozvor: 2 100 mm
-rozchod: vpředu 1 446 mm
vzadu 1 449 mm
Motor: čtyřválcový, kapalinou chlazený, zážehový, SV
- typ: GAZ M-1
- objem: 3 285 cm
- výkon: 40 kW (54 k) při 2 800 ot/min
Převodovka:
-hlavní: 4+1 Z.CH.
-přídavná: jednostupňová s možností vyřazení předního náhonu
Max. rychlost: 90 km/h
- s přívěsem o hmotnosti 800 kg 60 km/h
Spotřeba na silnici: 30 l/100 km

Aktuálně



Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…
Liptaňský masakr 22. září 1938

Liptaňský masakr 22. září 1938

04. 10. 2025
Na konci srpna tohoto roku se do České republiky vrátily ostatky devíti…