Otakar Nejedlý, Bojiště u Souain, 1919

Otakar Nejedlý, Bojiště u Souain, 1919

Když začalo v květnu 1919 vedení Památníku odboje organizovat výpravy umělců na bojiště první světové války, projevil zájem o účast v této akci také významný český malíř Otakar Nejedlý (1883–1957). Původně byl vyzván jako člen uměleckého oddělení na Sibiř, avšak z důvodu pracovní vytíženosti byl nakonec jmenován vedoucím francouzské výpravy. Dva letní měsíce roku 1919 cestoval společně s Vincencem Benešem a Bohuslavem Harnou po lokalitách, na nichž ještě před nedávnem bojovali vojáci čs. zahraniční armády ve Francii. Své dojmy a vnitřní pocity z cest Nejedlý sepsal v zajímavé vzpomínkové knize s názvem Malířovy dojmy z francouzského bojiště (Praha 1921).

Prezentovaná malba představuje širokoúhlý pohled na mohutné zákopy u vesnice Souain-Perthes-lès-Hurlus na Marně, kde probíhala během září 1915 rozsáhlá ofenzíva francouzské armády.  Ohořelé stromy a keře se nad nimi smutně sklání, jakoby zde ještě doznívaly zvuky střelby z děl. Temně modrým rozbouřeným nebem prosakuje barva červánků. Otakar Nejedlý nenáleží do okruhu výtvarníků-legionářů a za první světové války nebojoval na žádné z front. Avšak krátká, v úvodu zmíněná etapa roku 1919 je neodmyslitelnou a významnou součástí umělcova vývoje. Použil totiž zcela novým, kontrastujícím způsobem barvy, s jejichž pomocí vytvářel kompozici maleb.

Otakar Nejedlý pocházel ze selské rodiny v Roudnici nad Labem. Na gymnáziu nepatřil k právě nejúspěšnějším studentům. Inklinace k malířství však předurčila jasně jeho budoucí profesní dráhu umělce. Vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Ferdinanda Engelmüllera, jenž velmi ovlivnil jeho prvotní výtvarnou orientaci. V letech 1903–1905 se pro Nejedlého staly inspirativními jeho návštěvy u Antonína Slavíčka v Kameničkách u Hlinska, kde se měl možnost setkat s dalšími osobnostmi tehdejší české výtvarné scény. Po studijních cestách Evropou se Nejedlý rozhodl v roce 1909 s přítelem a malířem Jaroslavem Hněvkovským navštívit exotické kraje Indie a Cejlonu (nyní Srí Lanka). Podstatnou roli hrála v životě umělce také jeho pedagogická dráha na pražské Akademii výtvarných umění, kde vyučoval od roku 1925 až do konce života krajinářství.

Plátno, olej, 1440 x 2630 mm.

Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu Praha formou nákupu v roce 1924.

Aktuálně



Nová výstava před Generálním štábem AČR ukazuje proměny československé armády

Nová výstava před Generálním štábem AČR ukazuje proměny československé armády

26. 06. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Nová armáda…
Přijďte na poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu, tématem je čs. armáda 1945–1948 v tvorbě Vojenského filmového a fotografického ústavu

Přijďte na poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu, tématem je čs. armáda 1945–1948 v tvorbě Vojenského filmového a fotografického ústavu

25. 06. 2025
V čtvrtek 26. června se v kinosále Armádního muzea Žižkov koná poslední…
Fotografiemi pro radost. V Armádním muzeu Žižkov se lidé s handicapem učili fotografovat

Fotografiemi pro radost. V Armádním muzeu Žižkov se lidé s handicapem učili fotografovat

25. 06. 2025
Spolek Fotografiemi pro radost pořádá fotografické workshopy pro osoby s mentálním a…
Poplatky za licence – nová komplikace čs. zbrojní výroby

Poplatky za licence – nová komplikace čs. zbrojní výroby

24. 06. 2025
Přijetí obranné strategie Varšavské smlouvy, vážné hospodářské problémy všech členských států Varšavské…
Začněte prázdniny v Armádním muzeu Žižkov! Letní škola pro seniory nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Začněte prázdniny v Armádním muzeu Žižkov! Letní škola pro seniory nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

23. 06. 2025
První týden "velkých" prázdnin začíná netradičně již 30. června. Kolegové z lektorského…