Monumentální malba Otakara Nejedlého představuje panoramatický pohled od trosek hradu Frýdštejna na krajinu Českého ráje. Autorův návrat k romantismu 19. století je vyjádřen temnými barvami a hrou světel se stíny. Krajina je zahalena do modravé mlhy, z níž vystupuje v dálce typická silueta Trosek se dvěma věžemi. Obraz je vyjádřením umělcových vnitřních prožitků z vnímání krajiny, podobně jako tomu bylo u mistrů českého a evropského romantismu.
Otakar Nejedlý (1883–1957) vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Ferdinanda Engelmüllera, jenž velmi ovlivnil jeho prvotní výtvarnou orientaci. Už v sedmnácti letech maloval rozměrná plátna, která pak jeho učitel dokončoval. Po několika letech však došlo mezi oběma umělci k ideovým neshodám a rozchodu v souvislosti s nastupujícími modernistickými tendencemi ve Sdružení výtvarných umělců Mánes.
V létě roku 1919 byl pověřen vedením umělecké výpravy malířů do Francie, pořádané Památníkem odboje v Praze. Cílem této skupiny malířů bylo dokumentární zpracování míst bojů čs. legionářů v oblastech kolem Arrasu, Terronu a Vouziers. Výsledkem Nejedlého umělecké práce byly asi dvě desítky rozměrných pláten, zachycujících ponurou atmosféru krajiny, zničené výbuchy granátů a dělostřelecké palby.
Podstatná pro Nejedlého byla také jeho pedagogická dráha na pražské Akademii výtvarných umění, kde vyučoval od roku 1925 až do konce života krajinářství. Civilní monumentalita jeho olejomaleb je oslavou přirozeného půvabu české krajiny. Jeho pozdní práce se tematicky stále častěji obracely k rodišti. Byly plné klidné atmosféry a životní vyrovnanosti.
Plátno, olej, 1400 x 2270 mm.
Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu formou nákupu v roce 1924.